Een stevig matras voor de parallelstructuur rond Zuidasdok
Niet alleen de ruimte ontbreekt om de bodem voor te belasten, er is ook te weinig tijd. Daarom komen de vier extra rijstroken in de A10 bij knooppunt Nieuwe Meer te rusten op paalmatrassen.
Niet alleen de ruimte ontbreekt om de bodem voor te belasten, er is ook te weinig tijd. Daarom komen de vier extra rijstroken in de A10 bij knooppunt Nieuwe Meer te rusten op paalmatrassen.
Ook bij aanbesteding van de reconstructie van Knooppunt Amstel, (het vierde project van het Zuidasdok) speelt het beheersen van de risico's een grote rol. De bouwer die de klus van zo'n 290 miljoen euro krijgt moet bovendien goed werk leveren als hij het hele project wil afronden.
Arcadis en Witteveen+Bos blijven tot eind 2036 verbonden aan het Zuidasdok. De partijen hadden al een contract lopen dat nu na een nieuwe aanbesteding is vernieuwd. De raamovereenkomst heeft een waarde van 105 miljoen euro.
Een enorme betonconstructie schoof eerder deze week boven het hoofd van onwetende reizigers op zijn plek op Station Zuid. Het tetris-spel met dakdelen is voor de bouwers inmiddels een geoliede machine.
Honderden miljoenen euro's tekort en toch zetten Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam de gunning van de twee tunnels bij de Amsterdamse Zuidas door. Is dat slim of...?
Voor de wegtunnels van het Zuidasdok tuigde de projectorganisatie een unieke contractvorm op. Die maakt het mogelijk om, als de risico's te groot worden, maar één tunnel te laten bouwen. Maar iedereen gaat ervan uit dat Van Hattum en Blankevoort uiteindelijk de hele A10 onder de grond brengt.
Van Hattum en Blankevoort gaat voor 895 miljoen euro de tunnel van het Zuidasdok ontwerpen en bouwen. Dat heeft het Projectbureau Zuidasdok dinsdagavond bekendgemaakt.
Recente bezuinigingen op Zuidasdok zetten met nog minder dan een maand voor de gunning de aanbesteding van het tunnelproject A10 op scherp.
De A10 Zuid gaat mogelijk in slechts één richting ondergronds vanwege geldgebrek. Over de andere richting wordt waarschijnlijk volgend jaar pas een besluit genomen, aldus de gemeente Amsterdam.
Weg- en bruggenbouwers beginnen bijna aan de grote reconstructie van een van de drukste stukjes Nederland: knooppunt De Nieuwe Meer op de ringweg Amsterdam. Ondertussen zoeken ze naar kostenbesparingen.