Witteveen+Bos

Bekijk alle artikelen over Witteveen+Bos

Witteveen+Bos

Op nummer 5 van de ingenieursranglijst van de Cobouw50: Witteveen+Bos.

BMV, Thunnissen en Dijkstra Draisma maken kans op Cobouw50 Award

BMV, Thunnissen en Dijkstra Draisma maken kans op Cobouw50 Award

Bouwers met Visie (BMV), Bouwgroep Dijkstra Draisma en Thunnissen Groep zijn in de race voor de Cobouw50 Award voor best presterende bouwonderneming van het jaar.

Archieffoto

Meer winst Witteveen+Bos dankzij energietransitie en renovatiemarkt

Witteveen+Bos verbeterde vorig jaar zowel de omzet als de winst. Het bedrijf profiteerde van groei in de markt voor renovaties en de energietransitie.

De eerste tunnelmoot voor de Fehmarnbelt-tunnel is deze zomer gestort. Foto: Femern A/S

Het nieuwe tunneltijdperk begint langs de Fehmarnbelt

De Fehmarnbelt-tunnel moet 120 jaar meegaan en de technische eisen zijn extreem. Elk van de 89 elementen uit de fabriek moet perfect uit de mal komen.

Foto: Femern

Ruim 300 voetbalvelden groot, en nog is Fehmarnbelt-fabriek een ruimtelijke puzzel

De grootste afzinktunnel ter wereld vraagt om een betonfabriek die records breekt. In Rødbyhavn rollen 217 meter lange tunneldelen van de band.

Hans de Wit vindt zichzelf niet eenkennig. Maar als hij mag kiezen, 'doe dan maar een zinktunnel'. Foto: Eran Oppenheimer.

Constructeur van het jaar neemt het op voor de zinktunnel. 'De expertise verwatert'

De afgezonken tunnel verliest terrein, constateert Hans de Wit van ingenieursconsortium TEC. De kersvers constructeur van het jaar moet aan de bak.

Foto: ANP / Michiel Wijnbergh

De KRW gepeild: 'Bouw moet eerder in het proces rekening houden met waterkwaliteit'

De Kaderrichtlijn Water komt eraan. Maken bouwers zich zorgen? En zou dat moeten? "Het is alle hens aan dek om een nieuwe crisis te bezweren."

Foto: Femern A/S

'Mijlpaal' Fehmarnbelt-project: eerste tunnelmoot rolt van Deense productielijn

Ze moesten er een speciale fabriek voor bouwen, maar de eerste tunnelmoot voor de Fehmarnbelt-tunnel is nu klaar. De aannemerscombinatie heeft nog zo'n 750 stuks te gaan.

v.l.n.r: Laura Schrauwers, Ahnne Coolen, Lynn Vosman, Ralph van Roessel. Foto: Guido Benschop

Met één simpele vraag moet iedereen zich in de bouw welkom voelen

Het initiatief 'Hee, ben jij oké?' moet ervoor zorgen dat straks iedereen zich écht geaccepteerd voelt in de bouw. "We zijn niet altijd een leuke sector om in te werken."

Foto: Shutterstock

Nieuwe campagne moet valgevaar onder aandacht brengen: 'Zorgt voor een hoop leed'

Een nieuwe campagne vestigt de aandacht op valgevaar in de bouw. Vooral de risico's van vallen van lage hoogte worden nog vaak onderschat.

Digitalisering vraagt om leiderschap

Digitalisering vraagt om leiderschap

Deze column zou ik met gemak kunnen wijden aan de technische uitdagingen van digitalisering. Maar dat doe ik niet. De techniek is namelijk niet de vertragende factor bij het digitaliseren van de bouwsector. De uitdaging zit elders.

Archieffoto

Flink minder winst voor Witteveen+Bos

Door de hoge inflatie en stikstofproblemen had Witteveen+Bos geen gemakkelijk jaar. "Met het oog op de toekomst blijven we behoedzaam opereren".

Plannen voor een snelweg of dijkversterking? Zoek een windpark of zonnepark in de buurt 

Plannen voor een snelweg of dijkversterking? Zoek een windpark of zonnepark in de buurt

De rijksoverheid maakt laadagenda's, ontwikkelt laadcapaciteit via project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen en zoekt naar stopcontacten op land. De aanpak doet denken aan de planologie van de jaren '90; snellaadpunten worden als Vinex-wijken langs snelwegen gepland en uitgerold bij bestaande verzorgingsplaatsen. Dat netcongestie zich als een olievlek over heel Nederland verspreidt, en er geen hoogspanningsstations in de buurt zijn, lijkt niet uit te maken.

Overheid, betrek bouwers, ontwikkelaars, ontwerpbureaus én ingenieurs bij ruimtelijke puzzel  

Overheid, betrek bouwers, ontwikkelaars, ontwerpbureaus én ingenieurs bij ruimtelijke puzzel

Het beeld dat rond 2010 heerste, 'Nederland is af' en er is geen directe noodzaak voor nationale ruimtelijke ordening, blijkt achterhaald. Thema's als woningtekort, stikstofcrisis, energietransitie, verdroging en verzilting en een veranderende mobiliteit domineren dagelijks het nieuws.

Woordvoering in een wereld vol grote uitdagingen

Woordvoering in een wereld vol grote uitdagingen

Als communicatieprofessional bij een internationaal opererend ingenieursbureau kom je met een groot scala aan projecten en onderwerpen in aanraking, op zeer uiteenlopende vakgebieden. Dat is afwisselend en boeiend. Het heeft mijn ogen geopend voor de enorme uitdagingen waar we als samenleving voor staan. De drive van ingenieurs om oplossingen voor die uitdagingen te vinden, is bewonderenswaardig. Bijna op het intimiderende af.

Haal meer uit 4D-planning

Haal meer uit 4D-planning

De schaalgrootte en complexiteit van (infrastructurele) bouwprojecten vragen om planning en monitoring van het bouwproces op een dieper niveau. Om grip te krijgen op de haalbaarheid en de efficiency is werken met een 4D-planning daarom vaker en vaker gemeengoed. De 'eenvoudige' balkenplanning wordt gelukkig steeds meer uitgezwaaid.

10 procent besparen, hadden we dat niet veel eerder kunnen doen?

10 procent besparen, hadden we dat niet veel eerder kunnen doen?

Begin september kwam de Europese Commissie met een noodplan en verplichtte alle lidstaten om 10 procent elektriciteit te besparen. Mijn eerste gedachte was dat dit een politieke oplossing was, zonder dat dit echt reëel is. Immers als het zo snel (en dus simpel) is om te besparen, waarom zou men dat dan niet eerder hebben gedaan?

Kijk verder dan je 'bouwwerk' lang is

Kijk verder dan je 'bouwwerk' lang is

Deze zomer reed ik met het gezin over de Balkan. Van het groene Slovenië, naar de azuurblauwe zee van Kroatië, langs de spectaculaire bergen van Montenegro en de culturele stadjes in Albanië. De volgende vraag kwam bij mij op: 'Zijn deze uitgestrekte landen, met al die bergen en natuurschoon, eigenlijk een soort van compensatie voor ons dichtbevolkte en geïndustrialiseerde land?'