BMV, Thunnissen en Dijkstra Draisma maken kans op Cobouw50 Award
Bouwers met Visie (BMV), Bouwgroep Dijkstra Draisma en Thunnissen Groep zijn in de race voor de Cobouw50 Award voor best presterende bouwonderneming van het jaar.
Bouwers met Visie (BMV), Bouwgroep Dijkstra Draisma en Thunnissen Groep zijn in de race voor de Cobouw50 Award voor best presterende bouwonderneming van het jaar.
Veel historische kademuren kampen met problemen, maar vaak is onduidelijk wat er precies mis is. In een Amsterdamse proef wordt een kade tot bezwijken belast om inzicht te krijgen in onderliggende mechanismen. De meetresultaten helpen bij validatie van een kademuurmodel van de TU Delft.
Dalende productiviteit, uitval van werk, een stagnerende stroom nieuwe opdrachten: door de coronapandemie grepen de bestuursvoorzitters van grote ingenieursbureaus in maart terug op de meest zwarte toekomstscenario's. Vooralsnog zitten ze er naast.
Toen na de problemen met de brug bij Gorinchem toenmalig minister Schultz riep dat Rijkswaterstaat in het vervolg vooral betonnen bruggen wilde, stonden de staalbouwers op hun achterste benen. Hun tegenoffensief met een systeem van stalen doorschuifbruggen is nu door Schultz' opvolger omarmd en wordt toegepast op de Van Brienenoordbrug.
In sneltreinvaart honderden kades en bruggen inspecteren, onderzoeken en meten. Dat is van essentieel belang in Amsterdam, want een groot aantal verkeert in slechte staat. Maar hoe doe je dat in een drukke stad, waar mensen continu in de weg staan? "Dit vraagt creativiteit van onze landmeters."
Cobouw-journalist Marije de Leeuw praat u kort bij over de effecten van het coronavirus op de bouw. Vandaag: meten van de Duivendrechtsebrug in Amsterdam.
Jonge mensen en vooral een hoop vrouwen. Dat is de 'buit' die ingenieursbureau Iv-Groep binnen heeft gehaald met de overname van constructie adviesbureau CAE. "Dat maakte de overname natuurlijk extra aantrekkelijk."
Ingenieursbureau Iv-groep heeft constructiebureau CAE, dat bijzonder veel vrouwelijke ingenieurs in huis heeft, overgenomen. "Vrouwelijke ingenieurs zijn binnen onze disciplines moeilijk te vinden", motiveert Erik Vegt, directeur Iv-Bouw, de keuze.
Systematische aanpak van de verouderde bruggen stuit op weglopende kennis, versnipperd eigendom en voorzichtige ingenieurs die de neiging hebben alles te overdimensioneren. Misschien is het wel tijd voor een landelijke bruggencommissaris, die voortvarend door alle bestuurlijke lagen weet te breken.
Een brug van Nederland naar Engeland. Ingenieursbureau IV-groep ziet het wel zitten. Op 1 april bracht het bedrijf het bericht naar buiten dat er gewerkt wordt aan een conceptontwerp. Een grap natuurlijk, geeft communicatiemedewerker Femke Valk toe. Maar wél met een serieuze ondertoon.