Oplossing voor grote dossiers is verder weg dan ooit. Dat mag bouwlobby zich ook aanrekenen
Een gebrek aan bouwplannen op de woningmarkt was het grootste probleem toen Rutte IV begon. Dat is helaas nog steeds zo.
Een gebrek aan bouwplannen op de woningmarkt was het grootste probleem toen Rutte IV begon. Dat is helaas nog steeds zo.
Het kabinet moet weer terug naar de tekentafel nu de Raad van State een streep heeft gezet door de bouwvrijstelling. Het neemt een maand de tijd om een antwoord te vinden op het probleem dat is ontstaan door de, voor de bouw, nadelige uitspraak.
Vergeet grootschalige bouwlocaties en ga vooral woningen bouwen in Balk. Niet duizenden tegelijk, maar enkele tientallen. En doe datzelfde ook in andere dorpen.
Piekbelasters. Daar gaat het in het stikstofdossier vooral over nu Remkes zijn advies heeft geopenbaard. Koop de zeshonderd grootste piekbelasters binnen een jaar uit zodat er weer ruimte ontstaat voor woningbouw en de aanleg van infrastructuur.
Duurzamer bouwen dan de wettelijke normen voorschrijven. Dat is wat de provincie Utrecht en de metropoolregio Amsterdam voorstaan, zo maakten zij vorige week wereldkundig. Het convenant dat daarvoor werd opgesteld, is ondertekend door 31 gemeenten, 3 provincies en 33 bouwers, ontwikkelaars en corporaties.
Minister Mark Harbers (infrastructuur en waterstaat) liet drie bureaus onderzoek doen naar de achtergronden van kostenoverschrijdingen bij projecten die Rijkswaterstaat tussen 2010 en 2019 in de markt zette. De uitkomsten zijn onthutsend, maar tegelijkertijd weinig verrassend.
Laten we eerlijk zijn: minister Hugo de Jonge gaat het niet voor elkaar krijgen om de woningbouwproductie op te voeren tot 100.000 woningen per jaar. Ligt dat aan hemzelf? Zeker niet. Wie de minister volgt ziet dat hij meer dan zijn best doet. Hij probeert marktpartijen, provincies, gemeenten, corporaties te overtuigen om de schop daadwerkelijk de grond in te steken, maar veel beweging is er niet.
Bouwers zijn geen types die bij ministers thuis verhaal komen halen als beslissingen hen niet bevallen. Dat spreekt voor ze. Maar tegelijkertijd hebben diezelfde beslissingen wel direct invloed op hun business.
De bouw van de nieuwe A-pier op Schiphol ligt al maanden stil. Eind vorig jaar brak de luchthaven met de hoofdaannemer van het project, een combinatie van Ballast Nedam en TAV. Een grote, professionele opdrachtgever en een grote professionele aannemer. En toch gaat het mis. Dat blijft verbazen.
Moet de Omgevingswet per 1 januari worden ingevoerd of niet? Die vraag houdt de gemoederen in de bouw al tijden bezig.