BAM krikt winstgevendheid en omzet op in Nederland
De Nederlandse bouw- en vastgoedtak van BAM heeft in het eerste kwartaal meer omzet en winst geboekt.
De Nederlandse bouw- en vastgoedtak van BAM heeft in het eerste kwartaal meer omzet en winst geboekt.
Met een mengeling van staal-, beton, en voorspantechnieken bouwen BAM en Rijnstaal een brug voor een tijdelijke bypass van het spoor in Vught. Bedoeld voor een levensduur van vijf jaar, maar de eisen zijn er niet minder om. "Stiekem is het een heel complexe constructie."
Het is lang geleden dat BAM er zo goed voorstond, vindt ceo Ruud Joosten. Dit jaar worden bijna alle grote risicoprojecten afgerond. Ondertussen groeit het aandeel "groene" projecten snel.
BAM heeft vorig jaar meer omzet geboekt. De nettowinst daalde, ondanks een aantrekkende woningmarkt.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft onvoldoende bewijs gevonden van omkoping door een dochterbedrijf van BAM. Wel moet het bouwconcern 30.000 euro betalen om onduidelijke administratie rond betalingen.
BAM verkoop zijn funderingsbedrijf aan Van 't Hek.
Er moet nog een piepklein stukje gevijzeld worden, maar dat gebeurt zodra de boogdelen onderaan zijn afgelast. Verder zit al het staal voor de Nettelhorsterbrug, de operatie die zo'n dramatische aanloop kende, op zijn plek.
Met sterkere hijspunten op de juiste plekken en verbeterde rigging is het eerste boogdeel van de Nettelhorsterbrug op zijn plek gelegd. Daarmee hoopt provincie Gelderland de dramatische operatie van 21 februari te vergeten, toen twee hijsbegeleiders omkwamen.
Met vier solide hijspunten, dichter bij het zwaartepunt doet BAM deze week een nieuwe poging om de bouwdelen voor de brug in Lochem te hijsen. Speciale vijzels en sensoren helpen de hijsploeg om de zware delen op de millimeter nauwkeurig te plaatsen met zo min mogelijk mensen bovenop de hulptorens.
Koninklijke BAM Groep gaat samen met het Spaanse Ferrovial 400 kilometer spoor aanleggen tussen Londen en Birmingham. De hogesnelheidslijn gaat naar verwachting zo'n 3,6 miljard euro kosten.
Op nummer 2 van de Cobouw50 van dit jaar: BAM
BAM heeft in de eerste negen maanden van dit jaar fors meer woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
Het afzinken van de elementen voor de Fehmarnbelttunnel gaat dit jaar niet meer gebeuren. Het eerste tunneldeel zal op zijn vroegst na de winter op de bodem van de zeestraat tussen Duitsland en Denemarken worden neergelegd.
AsfaltNu en Theo Pouw bouwen aan de volgende 'schone' asfaltcentrale. Hun concurrentie heeft het zwaar met steeds strengere milieueisen. De terugval in centrales maakt de weg vrij voor koplopers.
Hoe gedegen het technisch onderzoek ook zal zijn. Niemand in de hijsbranche verwacht dat de OVV veel nieuws over de toedracht van het brugongeval in Lochem aan het licht zal brengen. Wat de raad wel gaat adviseren blijft gissen.
Kranen en hulptorens worden weer aangevoerd naar de bouwplaats van de brug in Lochem, waar in februari een hijsoperatie vreselijk misliep. Zodra ook de hijspunten zijn verplaatst, wordt in december een nieuwe poging ondernomen de brugdelen te hijsen.
Op vrijdag opent koning Willem-Alexander de Nieuwe Sluis Terneuzen, formaat Panamakanaal, waar na vijf jaar bouwen voor het eerst grote zeeschepen kunnen passeren.
Honderden nieuwe details en hulpmiddelen ontwikkelde BAM voor haar industriële concept voor houten woningen Flow. De eerste huizen hebben de fabriek inmiddels verlaten. "Zonder solide digitaal platform was dit nooit gelukt."