Movares Group
Op nummer 8 van de ingenieursranglijst van de Cobouw50: Movares Group.
Op nummer 8 van de ingenieursranglijst van de Cobouw50: Movares Group.
Voormalig staatssecretaris van Defensie Barbara Visser gaat Movares leiden. Het Utrechtse ingenieursbureau heeft haar aangesteld als bestuursvoorzitter.
Het 'grote' Movares is overgenomen door het kleinere Innovus Smart Engineering. Een nieuwe trend in ingenieursland, denkt Movares-ceo Robert Claasen.
Movares, een van de grootste ingenieursbureaus van Nederland, is overgenomen door nieuwkomer Innovus Smart Engineering.
Of ze hem nu lelijk vinden of mooi, door alle heisa zijn ze in Zoetermeer meer gaan houden van de Nelson Mandelabrug. Cobouw blikt terug én vooruit met projectmanager Dennis Dierikx.
Voor eind van het jaar moet de Nelson Mandelabrug bij Zoetermeer zijn ontdaan van de overkapping van staal en glas. Dat ontziet de gescheurde tandopleggingen van de betonconstructie. Wat er daarna gebeurt met de amper 30 jaar oude fiets- en voetgangersbrug over de A12 is nog ongewis.
Hoe moet de bouwsector zich aanpassen aan het nieuwe stikstofscenario, nu natuurvergunningen voor de sloop- en bouwfase weer verplicht zijn? Deze stappen maken een bouwproject wegwijs in de nieuwe spelregels. Die vergen meer geduld van bouwers, maar geen totale bouwstop.
Een kleine club opdrachtgevers en bouwers smeedt een nieuwe vorm van aanbesteden voor de forse renovatie-opgave. Hun idee: verouderde kunstwerken van verschillende opdrachtgevers in één pakket aanbesteden. Te beginnen met viaducten. "Dit concept kijken we af van de woningmarkt."
Ingenieurs in de infrawereld zijn verbijsterd: het enorme tekort aan stikstofdeskundigen dat nu jaren vertraging bij Rijkswaterstaatprojecten veroorzaakt, herkennen zij niet. Door nu het aantal projecten te trechteren is er over een paar jaar mogelijk meer oponthoud. "Dit heeft impact op de hele keten, want na ons komt de bouwer."
Provincies proberen grote infraprojecten die door Den Haag naar achteren zijn geschoven vanwege de stikstofcrisis alsnog vooraan in de rij te krijgen. Met eigen stikstofdeskundigen bijvoorbeeld, die de verplichte stikstofonderzoeken kunnen uitvoeren. De ene provincie heeft opvallend meer van zulke experts in huis dan de andere, maar de minister hapt nog niet toe.
Acht tunnels in Zuid-Holland moet komende jaren worden gerenoveerd. Hoe oud sommige ook zijn, Rijkswaterstaat perst ze eerst in een keurslijf van enen en nullen: de digital twin. Nog een paar jaar, dan gaan alle papieren tekeningen de prullenbak in.
Het programma AERIUS dat de uitstoot en neerslag van stikstof op natuurgebieden berekent, is niet één maar meerdere dagen uit de lucht vanwege een update. Alle lopende plannen moeten na deze update opnieuw doorberekend worden en liggen door de vertraging tijdelijk stil. Mogelijke vertraging en andere risico's liggen op de loer voor projecten die met de nieuwe versie opeens meer stikstof blijken te veroorzaken.
Een experimentele faunapassage geïntegreerd in dwarsliggers van het spoor, blijkt zijn werk goed te doen. Onderzoekers van Movares en Natuurmonumenten turfden in twee jaar tijd een kleine 600 passages van opvallend veel verschillende diersoorten door twee 'bielzentunneltjes' bij het Naardermeer.
Movares zag ondanks de coronapandemie het bedrijfsresultaat van 2,9 naar 3,6 miljoen euro stijgen. Onderaan de streep haalde het ingenieursbureau een iets beter resultaat dan in 2019.
Drie partijen gaan onderzoek doen naar de constructieve staat en de verwachte levensduur van alle beweegbare stalen bruggen van Rijkswaterstaat. Aanleiding: veel kunstwerken naderen het einde van hun ontwerplevensduur.
Eigenlijk was het budgettair helemaal niet mogelijk om het nieuwe treinstation Delft Campus van een spectaculaire overkapping te voorzien. Totdat werd gekozen voor een dakconstructie die zichzelf deels terugverdient.
Spoorverkeer veroorzaakt nog altijd teveel overlast overlast in de omgeving. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt daarom 20 miljoen euro uit om samen met ProRail onderzoek te doen naar nieuwe technieken die trillingshinder tegengaan.
Geen enkel station in Nederland heeft nog een dak met sikkelspanten, behalve Leeuwarden. Met de renovatie van de perronkappen in de Friese hoofdstad heeft Anton Rail en Infra een bijzondere klus in handen. Alle onderdelen van de constructie worden straks gedemonteerd, eventueel gerepareerd en geconserveerd. De klus neemt twee jaar in beslag.