Een vloeiend geautomatiseerd proces voor asfaltproductiebedrijf AsfaltNu

Een vloeiend geautomatiseerd proces voor asfaltproductiebedrijf AsfaltNu

Heijmans en BAM besloten vorig jaar hun asfaltcentrales samen te brengen in AsfaltNu. Het bundelen van de capaciteiten maakte het mogelijk de innovatiekracht te vergroten, AsfaltNu ging hierbij de samenwerking met VanMeijel aan. Als efficiënt ERP-systeem bleek Metacom voor asfaltbedrijf AsfaltNu namelijk de ontbrekende schakel te zijn. De driehoek kwaliteitssysteem - weegbrugsoftware - ERP-systeem werd dankzij Metacom compleet. "In slechts vier maanden hebben we met z'n allen de inrichting van Metacom afgerond."

Asfalt is zwart en je maakt er een weg mee. Wie dat roept bij het asfaltproductiebedrijf AsfaltNu (zie kader), vloekt in de kerk. Zeker tegenwoordig is er dankzij innovatieve technologieën asfalt mogelijk in allerlei soorten, samenstellingen en toepassingen. Bovendien wordt asfalt steeds groener. Om uiteindelijk een 100 procent circulaire en duurzame asfaltindustrie te realiseren, hebben BAM en Heijmans de handen ineengeslagen. Met AsfaltNu als aparte entiteit zijn de krachten van beide organisaties gebundeld in dé expert in groen en innovatief asfalt.

Toen de samenwerking tussen de bouwgrootmachten op gang kwam, was bij beide organisaties al veel aanwezig om AsfaltNu tot een succes te maken. Van deskundigheid tot software. Er was echter één missing link, zegt Pieter Blokland, projectmanager ERP. “Dat was een ERP-systeem, bij voorkeur van een partij die goed in de asfaltbranche is ingevoerd. Maar vooral een systeem dat zou kunnen ‘praten’ met ons Product Information Management systeem (PIM) en met de weegbrugsoftware op de asfaltcentrales.”

Complexe koppelingen

Om een lang verhaal kort te maken, na een selectieprocedure kwam AsfaltNu uiteindelijk bij Metacom uit, het platform van VanMeijel. Dat bleek die missing link te zijn. “Zij kwamen als beste uit de bus”, vertelt Blokland. “Enerzijds omdat ze veel ervaring hebben in de bouw en ook nog eens specifiek met asfaltcentrales, anderzijds omdat zowel Heijmans als BAM al vanuit het verleden ervaring met Metacom had. Dat zou acceptatie in de organisatie vereenvoudigen.”

Aan de snelle en soepele samenwerking leverde, naast het goede projectteam, VanMeijel een nadrukkelijke bijdrage”

In ultrakorte tijd is het hele project vervolgens gerealiseerd. “Na de bouwvak van 2020 zijn we – een team van specialisten van Heijmans, BAM en VanMeijel – begonnen met het ontwerp van het ERP systeem. Daarna gingen we aan de slag met de inrichting. Dat was een behoorlijke uitdaging gezien de complexe koppelingen die moesten worden gemaakt. Maar op 1 januari 2021, dus na slechts zo’n vier maanden, stond het systeem.” Aan de snelle en soepele samenwerking leverde volgens Blokland, naast het goede projectteam, VanMeijel een nadrukkelijke bijdrage. “Dat kwam zeker ook door hun consultant, Pieter Jelle de Jong. Het was een voltreffer, hij snapte alles snel en dacht goed met ons mee.”

Metacom in de dagelijkse praktijk

Eindresultaat nu is een vloeiend financieel proces, waar alle asfaltcentrales van AsfaltNu dagelijks de vruchten van plukken. Blokland geeft een schets van hoe die dagelijkse praktijk van het werken met Metacom eruitziet. “Stel een aannemer heeft op een bepaalde datum een asfaltmengsel nodig. Bij onze verkoopafdeling doen ze vervolgens een aanvraag. Na akkoord op de offerte wordt een productieplanning gemaakt, waaruit uiteindelijk een dagplanning volgt. Daarop staan alle asfaltaanvragen voor een bepaalde datum. In Metacom worden de betreffende orders aangemaakt. Daar staat alle relevante informatie in, zoals om welke afnemer en welk project het gaat, welk mengsel nodig is en in welke hoeveelheid.”

Via een koppeling worden de orderregels verzonden naar de weegbrugsoftware. “Het asfalt wordt op het juiste moment geproduceerd en opgehaald door vrachtwagens van de afnemer. De wegingen van de werkelijke hoeveelheid asfalt worden geregistreerd op de orders in de weegbrugsoftware. Met één druk op de knop gaan deze terug naar Metacom, zodat de facturatie kan plaatsvinden. Dankzij de cruciale koppelingen hebben wij het order-to-cash proces efficiënt ingericht.”

AsfaltNu

Voorheen hadden Heijmans en BAM hun eigen asfaltproductietak. In 2020 besloten de bedrijven hun krachten te bundelen. Niet alleen  zou daardoor de innovatiekracht groter worden, maar ook zou AsfaltNu dankzij de schaalgrootte efficiënter kunnen opereren en haar klanten beter kunnen bedienen. AsfaltNu bestaat officieel sinds 1 januari 2021 als één asfaltbedrijf met in totaal acht asfalt- centrales, verspreid over het hele land. Asfaltprofessionals werken er dag en nacht aan nieuwe, groene asfaltmengsels, voor vandaag en morgen.

Dit artikel is gesponsord door VanMeijel.