nieuws

Weer ‘absurd lage offertes’ spoorcontracten: ProRail pikt duikgedrag VolkerRail niet

infra 13449

Weer ‘absurd lage offertes’ spoorcontracten: ProRail pikt duikgedrag VolkerRail niet

VolkerRail sleept ProRail voor de rechter. De opdrachtgever weigert de “absurd lage” inschrijfprijzen van de spooraannemer te accepteren en heeft twee onderhoudscontracten voorlopig gegund aan de nummer 2 Asset Rail. Woensdag 17 juli dient het kort geding achter gesloten deuren.

Alle topmannen hebben de mond vol over reële inschrijfprijzen, risicoprofiel en kieskeurig gedrag. De gesprekken daarover vinden tot op het hoogste niveau plaats. Ondertussen wordt in de praktijk nog steeds doorgevochten als het gaat om de onderhoudscontracten op het spoor, beter bekend als de PGO-contracten.

De 21 onderhoudscontracten leiden al meer dan tien jaar tot gedoe, gedonder en rechtszaken. Vroeger werden de contracten zonder aanbesteding verdeeld onder de spooraannemers, in overleg en zonder concurrentie, Daar stak de ACM een stokje voor.

Opgeknipt

Sindsdien is het spoornet opgeknipt  in 21 gebieden die voor vijf jaar via prestatiecontracten op de markt worden gezet. Contracten waar om wordt gevochten, omdat ze een constante stroom van werk betekenen. Ondanks het strikte boeteregime en steevast gedoe over de staat van het onderhoud, willen de aannemers de contracten graag binnenslepen.

Vechtgedrag leek voorbij bij PGO-contracten

Vechtgedrag leek voorbij bij PGO-contracten

Rond de gunning van het 13e contract in 2017  leek het vechtgedrag voorbij, maar schijn bedriegt sinds vorig jaar de vier 10-jarige pilot-contracten zijn opengebroken en opgezegd. De contracten gelden weer steevast voor vijf jaar.

Het vaste clubje spooraannemers Asset Rail, BAM, Strukton en VolkerRail gaat weer rollebollend over straat met ProRail. De overdracht van de ene naar de andere spooraannemer gaat gepaard met duizenden restpunten en afwijkingen.

Terwijl tegelijk de schone schijn wordt opgehouden dat partijen hebben gebroken met duikgedrag en keer op keer beterschap beloven over een betere relatie tussen opdrachtgever en markt.

Extreme prijsverschillen

Het prijsduiken is echter weer in volle hevigheid losgebarsten. Het verschil tussen en de hoogste en laagste inschrijver loopt op tot 250 en 300 procent. Het is duidelijk dat het verschil van inzicht over reële prijzen nogal uiteen loopt.

Voor het contract Nederland Midden schreef VolkerRail met 15 miljoen euro als laagste in. De nummer 2 AssetRail schreef voor het dubbele in: 30,5 miljoen euro. Strukton legde een prijs neer van 38 miljoen euro en BAM wil het onderhoud wel voor 51 miljoen euro uitvoeren. Tussen de hoogste en laagte bieding zit dus een bedrag van 36 miljoen euro.

Voorlopige gunning

Voor het contract Eemland voltrekt zich een vergelijkbaar beeld. Ook daar schreef VolkerRail met 20,5 miljoen euro als laagste in en was AssetRail met 32 miljoen euro de nummer 2. Strukton schreef met 42 miljoen euro in voor het dubbele van de laagste inschrijver en BAM was wederom de hoogste met 59 miljoen euro.

Opdrachtgever ProRail oordeelde dat de inschrijving van VolkerRail absurd laag is en is van plan in zee te gaan met de nummer 2. In beide gevallen is Asset Rail aangewezen voor de voorlopige gunning. Tot grote woede van de laagste inschrijver, die de gunning aanvecht bij de kort geding rechter. Een schouwspel dat zich ook al bij eerdere PGO-contracten voltrok.

Den Haag en Gelre

Bij het derde contract Zee-Zevenaar lijkt zich een vergelijkbaar scenario te voltrekken. Ook daar is VolkerRail met 30 miljoen euro de laagste inschrijver. Echter daar schreef BAM als tweede in voor een bedrag van 59 miljoen euro. Strukton kwam op 82 miljoen euro en Asset Rail was daar de hoogste met 120 miljoen euro.

De prijs is dus vier keer over de kop gegaan als je de hoogte en laagste inschrijver naast elkaar ligt. Daar is ProRail in afwachting van de rechtszaak nog niet overgegaan tot een voorlopige gunning. En het is de vraag of de gang van zaken beter zal uitpakken voor de lopende tenders van Den Haag en Gelre. De tijdsdruk ligt hoog, want de Tweede Kamer is toegezegd dat nog dit jaar een aannemer beschikbaar is voor de opgezegde contracten Den Haag, Wadden, Twente en Gelre.

Morgen dient het korte geding. Op verzoek van Volker Wessels achter gesloten deuren, zodat gevoelige informatie op tafel kan worden gelegd. Het bedrijf wil geen commentaar geven zolang de zaak onder de rechter is.

Reageer op dit artikel