nieuws

Installaties Rijnlandroute nu al aangesloten: tunnel pas over 3 jaar open

infra 1139

Installaties Rijnlandroute nu al aangesloten: tunnel pas over 3 jaar open

Installaties zijn vaak spelbreker bij tunnelprojecten, die daardoor vaak fikse vertraging oplopen. Bouwcombinatie Comol5 bedacht een list bij en sluit nu al de installaties aan op de verkeerscentrale in Rhoon, drie jaar voor oplevering van de Rijnlandroute.

Het is een primeur in de tunnelwereld: Deze week is al verbinding gemaakt tussen de installaties op de testlocatie in Eindhoven en de verkeerscentrale van waaruit de Rijnlandroute straks daadwerkelijk wordt aangestuurd.

Testfase begint nu al

Dit betekent dat bouwcombinatie Comol5 (TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&dros, VINCI en DEME), samen met Rijkswaterstaat, de leveranciers en de provincie Zuid-Holland, alle installaties vooraf uitvoerig kan testen.

Het idee is dat hierdoor de tunnel tussen de A4 en A44 na afronding van de ruwbouw veel sneller in gebruik worden genomen, omdat de testfase al eerder begint.

De bouwers zijn al ruim een jaar aan het bouwen, maar het boorproces moet nog beginnen. De 100.000 kuub beton wordt allemaal ter plekke gestort.  Ondanks dat veiligheid hoog in het vaandel staat, is onlangs een bouwvakker dodelijk verongelukt. De planning is om de tunnel in 2022 in gebruik te nemen.

Rijnlandroute

  • Opdrachtgever: Zuid-Holland en Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Comol5 (Mobilis, Croonwolter & Dros, Vinci en Dimco)
  • Contractvorm : dbm (onderhoud 15 jaar)
  • Contractwaarde : 492 miljoen euro
  • Oplevering: 2022

Op de testlocatie van Comol5 in Eindhoven zijn in 24 modules 54 deelinstallaties volledig opgebouwd en met elkaar verbonden. Het gaat daarbij om verlichting, camera’s, noodtelefoons en het brandmeldsysteem. Door deze installaties van tevoren modulair op te bouwen, kunnen kinderziektes al op de testlocatie eruit worden gehaald en dat scheelt later veel tijd.

Alleen nog de bekabeling

Als het civiele werk voor de tunnel straks klaar is, worden de modules geplaatst in de dienstgebouwen van de tunnel en hoeft alleen de bekabeling nog te worden aangesloten. De testwerkzaamheden in de tunnel worden daarmee aanzienlijk beperkt tot voornamelijk fysieke testen, die ook daadwerkelijk pas in de tunnel kunnen plaatsvinden.

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op rondom Leiden en Katwijk. In opdracht van de provincie Zuid-Holland is Comol5 verantwoordelijk voor het dbm-contract met een waarde van bijna een half miljard euro. Bij de opdracht hoort de nieuwe N434 met geboorde tunnel en de aanpassingen aan de A4 en de A44. Comol5 wordt ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud van de N434.

De tunnelbuizen gaan in 2022 open voor verkeer. In de tunnel komen 54 installaties, volgens de nieuwe tunnelstandaard.

Reageer op dit artikel