Alstublieft, dit artikel krijgt u cadeau van de Cobouw redactie U kunt iedere maand 1 artikel lezen. Meer lezen? Maak gratis een profiel aan.

nieuws

BAM en VolkerWessels: ‘Pijn zeesluisproject lijkt grotendeels geleden’

infra 3585

BAM en VolkerWessels: ‘Pijn zeesluisproject lijkt grotendeels geleden’

De kans dat de kosten bij het zeesluisproject IJmuiden nog heel veel verder de pan uit rijzen, lijkt niet zo groot. Omgevingsmanagers van het aannemersconsortium OpenIJ en opdrachtgever Rijkswaterstaat achten het in ieder geval “hoogst onwaarschijnlijk” dat er nog kostenoverschrijdingen volgen.

Dat hebben zij aangegeven tegenover het ANP, dat een bezoek bracht aan de immense bouwplaats.

Aannemers BAM en VolkerWessels, die samen bouwconsortium OpenIJ vormen, benadrukken ze dat ze qua onvoorziene extra kosten “geen glazen bol hebben” en dat er nog veel werk te verzetten is, maar er heerst bij hen al met al vertrouwen dat zich geen grote problemen meer zullen voordoen.

Afgelopen jaren moesten de bouwers extra voorzieningen nemen van in totaal zo’n 200 miljoen euro, op een project dat voor 600 miljoen was binnengehaald.

Constructiefout kostte bouwers tot nu toe 200 miljoen

De extra kosten die ze tot nu toe hebben moeten maken, zijn vooral het gevolg van een constructiefout. De deurkas van het binnenhoofd, waar de sluisdeur aan de zijde van het kanaal en de reservedeur in komen, bleek niet stijf genoeg. Dit probleem werd getackeld door het aanbrengen van extra wapening in de wanden van de caisson en het plaatsten van tijdelijke tussenwanden.

De fout zorgde voor forse vertraging en daarmee gepaard gaande kosten. De planning is nu dat de eerste schepen begin 2022 door de sluis kunnen, 27 maanden later dan gepland.

Afzinken twee caisson monterklus

De aannemers wacht komende maanden een monsterklus met het afzakken van de tweede caisson. Deze betonnen schoenendoos van 81 bij 55 meter, wordt in circa drie maanden tijd 18 meter afgezonken naar 23 meter onder NAP en is de grootste in zijn soort wereldwijd. Een ander gewichtig moment wordt de testfase van de sluis.

Bij de afronding van de werkzaamheden ligt er uiteindelijk een sluis van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. De bestaande Noordersluis, die pal naast de bouwplaats ligt, heeft een afmeting van 400 meter bij 50 meter. De nu grootste sluis in IJmuiden is 15 meter diep. Bij eb moeten grote schepen er wel eens wachten tot het hoogwater is. Het is nog niet duidelijk of deze sluis na opening van de nieuwe zeesluis dienst zal blijven doen. Daar wordt later dit jaar een beslissing over genomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels