nieuws

Minder schade door koperdieven: ProRail gebruikt vaker aluminium 

infra Premium 341

Minder schade door koperdieven: ProRail gebruikt vaker aluminium 
Gerrit Serné

Spoorbeheerder ProRail registreerde vorig jaar 92 gevallen van – of pogingen tot – koperdiefstal. Dat is het laagste cijfer in tien jaar. In 2017 waren het er nog 130. Een succes, stelt ProRail, en daarom gaat de spoorbeheerder door met de huidige aanpak.

Koperdiefstal op het spoor levert risico’s op en geeft veel overlast voor de reizigers en vervoerders. Als wissels en seinen niet meer, of nog maar gedeeltelijk, zijn te bedienen, ontstaat vertraging. In 2018 liepen 545 treinen vertraging op, tegen 1412 het jaar daarvoor.

Vaker aluminium

Bovendien kostte het vorig jaar ruim een half miljoen euro om alle schade te herstellen. Verder kunnen er minder treinen rijden op een getroffen traject als daar herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.

Om het aantal diefstallen terug te dringen heeft ProRail 600 kilometer extra hekken neergezet en ook zijn er meer nachtelijke controles, met onder meer camera’s en honden. Omwonenden is gevraagd om verdachte situaties te melden. Verder wordt het koper van de kabels steeds vaker vervangen door aluminium.

Piek koperdieven in 2012

In 2012 bereikte koperdiefstal op het spoor een hoogtepunt. Dat jaar werd er 516 keer geprobeerd koper te stelen. In totaal leidden dit tot bijna 3 miljoen euro schade. In een poging de diefstallen een halt toe te roepen, sloegen ProRail, het ministerie van V&J, de metaalbranche en het OM de handen in een met Actie ‘Koperslag’.

Zo is het voor schroothandels verplicht geworden naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. Het koper is daarnaast bewerkt met synthetisch DNA zodat de herkomst is te herleiden. Als een partij wordt aangeboden bij een handelaar, kan die dus weten dat het om heling gaat.

Reageer op dit artikel