nieuws

Impasse doorbroken bij Ring A7 Groningen: Wel jaar extra vertraging

infra 2784

Impasse doorbroken bij Ring A7 Groningen: Wel jaar extra vertraging

De impasse is doorbroken: Bouwers en opdrachtgevers hebben weer vertrouwen genoeg om de Ring A7 Groningen af te bouwen. De geschrapte zomerstremming krijgt komende zomer een herkansing als de Helperzoomtunnel wordt ingeschoven. De vertraging is nu 36 maanden, maar wordt mogelijk weer ingelopen.

Waar een wil is, komt een weg, is het motto van prof. Marcel Hertogh die samen met het expertteam afgelopen maanden hard heeft gewerkt om het project weer vlot te trekken.

De wil is er, nu buiten verder

Maanden lag het project stil. Rijkswaterstaat ging niet akkoord met het ontwerp van de bouwcombinatie. Die weg komt er, was de boodschap afgelopen donderdag bij de presentatie van het plan van aanpak: “Partijen willen er samen voor gaan en hebben concrete afspraken gemaakt hoe dit te doen”, vat Hertogh die intentie kernachtig samen.

Pijnpunten

  1. Onenigheid over technische oplossingen
  2. Volgens opdrachtnemer (ON) ontbreekt bij opdrachtgever (OG) de urgentie ten aanzien van tijd
  3. Afhandeling van een bepaalde termijnstaat
  4. Zomerstremming 2018
  5. We krijgen allemaal minder dan we verwachtten/hoopten

Bron: Plan van aanpak

Met deze nieuwe werkwijze zijn de knelpunten, risico’s en kansen door beide partijen goed in beeld gebracht en besproken. Oude koeien blijven zoveel mogelijk in de sloot, ook al zit er nog veel ‘oud zeer‘ over het schrappen van zomerplanning. Vorige maand is opnieuw een project ‘kick of’ gehouden om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Miljoenenverlies nog niet opgelost

Nu met volle kracht vooruit, is de gezamenlijke boodschap. De planning voor dit jaar is dichtgetimmerd en de contouren tot 2024 liggen vast. Komend jaar ligt de focus op de bouw van de tunnel. De intensieve werkwijze die is gekozen voor de Helperzoomtunnel zal ook worden toegepast op de bouwkuip voor de verdiepte ligging, blijkt uit het plan van aanpak.

De tunnel had eigenlijk al afgelopen zomer klaar moeten zijn. Het hele project heeft inmiddels 36 maanden vertraging opgelopen, maar alle partijen beloven zich in te spannen om te versnellen en een deel van de vertraging in te lopen.

Zeven aanbevelingen

  1. Slagvaardige organisatie en overlegstructuur
  2.  Houding en gedrag: ‘Jouw succes, is mijn succes
  3.  Herstart werkzaamheden: ‘Goed is goed genoeg’
  4.  Alliantie voortzetten
  5. Planning
  6. Financiën
  7. Plan maken en vastleggen resultaten

Het miljoenenverlies dat nu al is opgelopen, blijft een heikel punt waarvoor nog geen pasklare oplossing is. Want wie draait op voor de meerkosten en de vertraging? Besloten is die hete aardappel nog even door te schuiven en daar komende maanden knopen over door te hakken.

Stroppenpot blijft

Het gezamenlijke alliantiepotje blijft in stand, is besloten. Het idee was risico’s met de stroppenpot beter beheersbaar te maken en de kosten van extra maatregelen uit dat potje te betalen. Tot nog toe bleek dat niet te werken. Er werd vooral veel ruzie gemaakt wanneer de pot zou worden ingezet.

Hertogh concludeerde dat het risicomanagement nog onvoldoende was ontwikkeld om het project onder controle te houden. “Een goede discussie over mogelijke risico’s en te nemen beheersmaatregelen wordt vertroebeld door een discussie over de allocatie van de kosten.” De risico’s hebben topprioriteit bij de nieuwe aanpak.

De zorgen zijn nog niet voorbij, waarschuwt ook minister Cora van Nieuwenhuizen in haar brief aan de Tweede Kamer: “Het project is en blijft gelet op de omvang en de soms uiteenlopend belangen complex.”

Project Ring A7 Groningen

  • Opdrachtgevers: Rijkswaterstaat/Provincie Groningen/Gemeente Groningen
  • Opdrachtnemer: Combinatie Herepoort (Max Bögl, Züblin, Oosterhof Holman Infra, Koninklijke Sjouke Dijkstra, Roelofs Wegenbouw en Jansma Drachten)
  • Contractvorm: D&C
  • Contractwaarde: 388 miljoen euro (incl. btw)
  • Projectsom: 689 miljoen euro (MIRT)
  • Gunning: mei 2016
  • Start uitvoering: zomer 2017
  • Openstelling was: 2021
  • Verwachte openstelling nu: 2024

 

Reageer op dit artikel