nieuws

Zelfs golfbrekers rollen binnenkort misschien wel uit de 3D printer

infra Premium 810

Zelfs golfbrekers rollen binnenkort misschien wel uit de 3D printer

Een consortium rond Besix gaat op zoek naar een betonmengsel dat geschikt is voor het printen van golfbrekers. De karakteristieke laagjes van printconstructies helpen misschien wel bij het afremmen van de golfkracht.

Dat hebben Besix, Witteveen+Bos, de universiteit Gent en start-up ResoureceFull bekend gemaakt. Omdat de logistiek bij de bouw van golfbrekers de belangrijkste kostenpost vormt zoeken de bedrijven actief naar een manier om die logistiek te vereenvoudigen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de elementen ter plekke te printen. Misschien is het niet nodig om de complete blokken te printen, maar alleen de contouren, die vervolgens kunnen worden volestort met gebruikelijke mortel.

Het printen maakt volgens het consortium complexere en efficiëntere geometrieën mogelijk, zodat blokken ontstaan die de golfkracht beter opvangen en verspreiden. De initiatiefnemers verwachten zelf dat de laagjesopbouw, zo kenmerkend voor printconstructies,  een klein beetje helpt bij het remmen van de golven.

De initiatiefnemers sluiten zelfs niet uit dat de elementen in de toekomst onder water geprint kunnen worden. Dat is minder futuristisch dan het op het eerste gezicht lijkt. Een partij als Boskalis maakte dit najaar bijvoorbeeld bekend te werken aan drijvend beton, zogeheten buoycrete. Dat is in eerste instantie bedoeld om heel simpel onder water reparaties uit te voeren aan betonnen kademuren of peilers. Maar in de iets verdere toekomst denkt de waterbouwer uit Papendrecht expliciet ook het het onder water 3D printen met het materiaal.

De clou is om scheurvorming van het cementrijke mengsel te beperken

Voor Witteveen+Bos, Besix en partners is de eerste opgaaf een printbaar betonmengsel te ontwikkelen dat scheurvorming tegengaat. Golfbrekers vragen doorgaans om zware massieve blokken, terwijl de betonmengsels waarmee 3D printbedrijven tot nu toe actief zijn steevast heel cementrijk zijn waardoor een grote warmte ontwikkeling plaatsvindt en thermische scheuren ontstaan. Ook bij het drogen is de kans op scheurvorming groter.  Tegelijkertijd kijken de vier bedrijven naar de milie-impact van het betonmengsel. Het moet wel bestand zijn tegen het agressieve zeemilieu, maar tegelijkertijd een zo laag mogelijk CO2 footprint hebben.

Het onderzoek wordt gefinanicerd door het Strategisch Initatief Materialen (SIM) Vlaanderen en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Reageer op dit artikel