nieuws

MKB-vriendelijk aanbesteden lastig? Den Haag doet het gewoon

infra Premium 888

MKB-vriendelijk aanbesteden lastig? Den Haag doet het gewoon

In Den Haag gaan jaarlijks 80 procent van alle infra-opdrachten naar MKB-bouwers. Bewust let de gemeente op aanbesteden zonder hoge eisen en met een reële vergoeding voor de verliezers. Wat maakt de Hofstad tot de meest vriendelijke MKB Infra-opdrachtgever?

Wethouder Richard de Mos (Groep de Mos) is in zijn nopjes met de prijs van MKB-Infra, die donderdag tijdens de Infratech is uitgereikt. Zijn stad mag zich de komende twee jaar de meest vriendelijke MKB-opdrachtgever noemen. Almere en Raalte vielen buiten de boot en het is voor het eerst dat een van vier grote gemeentes de prijs in de wacht sleept.

Waarom heeft Den Haag die prijs verdiend?
“Den Haag koopt jaarlijks voor 1 miljard euro in bij de markt en de helft daarvan in bouwgerelateerd. Opdrachten die bewust gemiddeld niet groter zijn dan een paar miljoen euro, zodat ook MKB-ondernemers kunnen meedingen. Viervijfde van de projecten in de stad komt bij het midden en kleinbedrijf terecht.”

Dat is vooral veel en vaak, maar waarom?
“Simpelweg omdat een MKB-bouwer ons heeft aangemeld. We zijn voorgedragen door Van Halteren Infra die de kademuren aan de Valkenboskade hebben vervangen. Dat project is zo goed gelopen dat zij Den Haag hebben genomineerd voor deze award. Het is extra gaaf om m te winnen.”

Wat was er bijzonder aan dat project?
“Technisch was het misschien niet zo heel bijzonder, maar die kade loopt wel dwars door de stad in een drukke omgeving. Goed overleg en samenwerking is dan essentieel. Dat is belangrijk voor de stad maar ook voor de ondernemer die zijn werk moet doen. We hebben de bouwer beloond met een extra perceel omdat we tevreden zijn.

Beste MKB-opdrachtgever

Den Haag is de meest vriendelijke MKB-opdrachtgever en winnaar van de MKB-Infra-Aanbestedings-Award. De Hofstad onderscheidt zich als professioneel, betrokken en vergoedt hoge tenderkosten bij de aanbesteding van infra-werk.

Tijdens de Infratech is donderdag 17 januari het bronzen infra-beeldje overhandigd aan de gemeente Den Haag. De andere genomineerden Almere en Raalte hadden het nakijken. Volgens de jury krijgt het MKB in Den Haag eerlijke kansen en werkt de gemeente met een zorgvuldig uitgewerkt en deugdelijk aanbestedingsbeleid. Het motto van de opdrachtgever is: De markt zijn we samen’’.

Ook worden nieuwe ontwikkelingen in de aanbestedingsmarkt, zoals de handreiking tenderkosten gelijk opgepakt. Het inkoopbeleid van de gemeente Den Haag is niet alleen professioneel en up to date, maar ademt ook de Marktvisie, aldus het jury-rapport.

Eerder werden de gemeenten Nijmegen,  Steenwijkerland, Tilburg en Enschede uitgeroepen tot meest MKB-vriendelijke opdrachtgever.

 

Daar let het inkoopteam bij meer projecten op: om bouwers te belonen met extra werk of verlenging van het contract als ze goed samenwerken en goed werk afleveren. Als je dat bij de aanbesteding meteen aankondigt dan mag dat gewoon binnen de regels.”

Waar letten jullie nog meer op?
“We letten heel bewust dat het MKB eerlijke kansen krijgt zonder hoge eisen. Dat is lang niet bij alle opdrachtgevers zo. Stapelen en clusteren van opdrachten is eerder regel dan uitzondering. Dat proberen we te voorkomen. We hebben aparte tenderboards die daarop letten. Bij elke aanbesteding vindt een extra check plaats.”

Waarop let zo’n tenderboard op?
“Op innovatie, duurzaamheid, social return, gelijke internationale rechten en ‘last but not least’ of een tender MKB-proof is.”

De Markt zijn we samen’ is jullie motto. Hoe werkt dat?
“We staan altijd open voor gesprek. De deur staat altijd open als een verliezende partij wil weten waarom die een aanbesteding heeft verloren en hoe dat een volgende keer beter kan. Daarnaast organiseren we elk jaar een bijeenkomst voor bouwers met een actueel onderwerp. Dat gaat dan niet over lopende projecten, maar is bedoeld om te netwerken en kennis uit te wisselen. Wat kan wel en wat ziet de markt absoluut niet zitten. Opvallend is dat daar eigenlijk alleen het midden- en kleinbedrijf op af komt.”

Gebruiken jullie altijd emvi-criteria?
“Vaak letten we op kwaliteit, maar niet altijd. Soms werkt de laagste prijs het meest efficiënt. We voeren een beleid van ‘passend aanbesteden’ en hebben nooit geloofd in mantra’s als ‘markt, tenzij’, maar bekijken per project wat het beste past voor de stad en voor de inschrijvers. Sommige dingen doen we zelf en soms kan de markt het best een klus uitvoeren. Je hebt elkaar nodig. ‘De Markt zijn we samen’ is niet voor niets ons motto.”

Hoe werkt bij jullie ‘social return’, want daar worden niet alle bouwers even blij van?
“We hebben de 5-procentsregel en de 2-procentsregel en eisen dat 5 of juist 2 procent van de omzet wordt geïnvesteerd in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het percentage is afhankelijk of een project arbeidsintensief is. Tot aan de crisis werkte dat perfect. Nu de crisis voorbij is, zitten steeds minder mensen thuis en is het soms echt nodig om eerste een cursus te doen voordat ze kunnen meedoen.”

Lees meer over MKB-(on)vriendelijk aanbesteden

Het geheim van Enschede

Clusteren aangepakt

MKB klaagt vaker over hoge eisen

Jongeren willen niet meer met hun handen werken

 

Reageer op dit artikel