nieuws

Eerste deur zeesluis arriveert in IJmuiden

infra Premium 840

Eerste deur zeesluis arriveert in IJmuiden
Foto: Rijkswaterstaat / Gerrit Serne

Getrokken door twee sleepboten is de eerste deur voor de nieuwe zeesluis zondagmiddag aangekomen in IJmuiden. Met hoog water is hij meteen over de drempel van de oude Noordersluis getrokken naar het westelijk havengebied waar hij wordt afgebouwd.

De deur van  72 bij 24 bij 11  meter lag sinds begin december met zijn twee broertjes bij de Tweede Maasvlakte in Rotterdam. Daar was besloten water van voldoende diepgang  om de deuren na aankomst uit Korea op te drijven en negentig graden te kantelen. In IJmuiden was daar geen ruimte voor en was het water te ondiep. De afzink- en kanteloperatie zou de sluis zeker voor een dag hebben gestremd.

Op de Maasvlakte kon aannemingscombinatie OpenIJ (BAM en VolkerWessels) in alle rust de operatie uitvoeren, en de deuren in de juiste positie brengen door ballast tanks te vullen met water en andere kamers juist te vullen met lucht. Daarna was het wachten op rustig weer om de kwetsbare deur over de Noordzee naar IJmuiden te trekken.

Wachten op rustig weer en hoog water

Zaterdagmiddag werd die tocht ingezet in de wetenschap dat ruim een etmaal later het water bij IJmuiden hoog genoeg was om de drempel van de bestaande noordersluis te passeren. Die horde is inmiddels genomen en de deur ligt afgemeerd in het westelijk havengebied in Amsterdam, waar hij wordt afgebouwd. Zodra weer en waterstand goed zijn komen ook de andere twee deuren één voor één naar het noorden. Eentje gaat ook naar de haven, de anderen komt naar een hoekje in het nieuwe sluiscomplex waar nog ruimte over is.

Combinatie OpenIJ heeft de deuren in Korea op drie werven laten bouwen. Met een schip van Boskalis zijn ze, om Kaap de Goede Hoop heen, naar Nederland gevaren.  De aandrijving, rolwagen, elektrische en hydraulische installaties die nu worden aangebracht zijn grotendeels van Nederlands fabrikaat. De nieuwe zeesluis moet begin 2022 in gebruik worden genomen, Ruim twee jaar later dan gedacht en tegen meer dan 200 miljoen hogere kosten, die grotendeels voor rekening van de aannemers komen.

Reageer op dit artikel