nieuws

Rotterdamse tolweg A24 heeft twee gezichten: Eindelijk de eerste schep

infra 3284

Minister Cora van Nieuwenhuizen schept maandag 17 september de symbolische eerste schep zand voor de gloednieuwe snelweg A24. De Blankenburgtunnel verbindt de oever van Rozenburg, waar de feeststemming overheerst, met Vlaardingen, waar de bewoners jarenlang tevergeefs probeerden de aanleg tegen te houden. De tunnel verbindt twee uitersten: op ene oever overheerst grote industrie en op de andere oever natuur en recreatie.

Rotterdamse tolweg A24 heeft twee gezichten: Eindelijk de eerste schep

Afgelopen zomer gaf de Raad van State definitief groen licht voor de bouw van de nieuwe snelweg. Daarmee verdween het laatste sprankje hoop van de tegenstanders. De minister laat vandaag bewust aan beide kanten van de Nieuwe Waterweg haar gezicht zien: Eerst op Rozenburg, daarna bij het Vlaardingse Oeverbos, dat aan de oostkant alvast als compensatie is ingericht.

Vijftig jaar geleden bedacht….

De A24 kent een lange en roerige geschiedenis. De snelweg verbindt de A20 met de A15 en is een van de laatste nieuwe stukjes snelweg in Nederland. Al in 1968 kwam de route voor in het Rijkswegenplan. Sindsdien popte het idee van een tweede oeververbinding naar de Rotterdamse havens in allerlei varianten op, maar het duurde tot 2015 voordat het tracé werd gekozen. Met hand en tand verzetten de omwonenden en milieuorganisaties zich tegen de komst van nog een weg en lang werd een bitterharde juridische strijd gevoerd. Het protest tegen stikstof leek aanvankelijk succesvol en vereiste een uitspraak van het Europese Hof. Vanwege de vele procedures en uitspraak over het PAS (Programma Aanpak Stikstof) verschoof de tender en bouwfase meerdere jaren naar achteren.

De Blankenburgtunnel heeft twee gezichten: Groen aan de ene kant en industrie aan de andere kant.

Ondertussen ging Rijkswaterstaat op zoek naar een geschikte bouwcombinatie voor de 4 kilometer snelweg met een kilometer lange afzinktunnel. Na een uitgebreide tenderfase kregen juli 2017 Ballast Nedam, Macquarie en DEME het project voorlopig gegund.

Gunning aangevochten: vals spel

Ook daar ontpopte zich een fikse strijd omdat het verliezende consortium met BAM, VolkerWessels, Boskalis en TBI de gunning aanvochten en een kort geding aanspande. November vorig jaar wees de rechter alle beschuldigingen van vals spel en dubbele petten af en konden eindelijk de voorbereidingen buiten beginnen. Maar niets wat onomkeerbaar was, want het was ook nog wachten op de Raad van State die pas in juli de laatste bezwaren ongegrond verklaarde.

Met de aanleg is 1,2 miljard euro gemoeid, waarvan een derde via tolinkomsten moet worden opgebracht. De verwachting is dat vooral vrachtwagens richting de havens gebruik zullen maken van de nieuwe verbinding. Uitgerekend een dag voor Prinsjesdag geeft de minister het officiële startsein voor het megaproject dat minimaal 4 jaar in beslag gaat nemen. Cobouw was erbij, lees hier het verslag over de zilveren hakken van Cora van Nieuwenhuizen en de trotse bouwers Ballast Nedam en DEME.


Project A24

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Combinatie BAAK (Ballast Nedam, Macquarie en DEME)
  • Contractvorm: dbfm 20 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 577 miljoen euro (netto contact)
  • Projectsom: 1,2 miljard
  • Eerste paal: 15 september 2018
  • Oplevering: 2022/2024

Alle strijd om de Blankenburgtunnel is gestreden: Aan de vooravond van Prinsjedag geeft minister Van Nieuwenhoven het officiele startsein.

Reageer op dit artikel