nieuws

Kosten ‘spoorboekloos rijden’ schieten omhoog: Tegenvallers bij Delft-Zuid en Ede

infra Premium 1335

Kosten ‘spoorboekloos rijden’ schieten omhoog: Tegenvallers bij Delft-Zuid en Ede

Op dit moment dreigt een tekort van 245 miljoen euro bij het ‘spoorboekloos rijden’, het programma om de kwaliteit en capaciteit op het spoor te verbeteren. Dat is een stijging van 45 miljoen vergeleken met een jaar geleden.

Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Het gaat om het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarbij elke 10 minuten ene trein rijdt. Er zijn zes trajecten aangewezen waar eerste ‘spoorboekloos’ kan worden gereisd.

Daarvoor zijn diverse werkzaamheden in uitvoering. Als eerste rijdt sinds de dienstregeling van 2018 elke tien minuten een intercity tussen Amsterdam en Eindhoven en rijden er zes sprinters in de spitsrichting tussen Utrecht en Houten Castellum.

Al eerder was een tekort van 200 miljoen gerapporteerd voor het uitrollen van PHS, nu is dat al opgelopen tot 245 miljoen euro. Een van de belangrijkste oorzaken zijn de oplopende bouw- en indexeringskosten, maar ook een toename van studiekosten voor verschillende projecten en corridors.

Ook bij projecten zijn tegenvallers te melden. Zo valt de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft-Zuid een stuk duurder uit. Ook zijn er meerkosten door de keuze van het opstelterrein Uitgeest, een extra benodigde wissel bij Ede-Wageningen en bij het traject Naarden-Bussum te melden.

Tekort kan verder oplopen

Als er geen “duidelijke keuzes en beheersmaatregelen” worden genomen, dreigt er in de toekomst zelfs een tekort van 800 miljoen euro. Dat is nog geen vaststaand feit en moet worden voorkomen, aldus het ministerie.

Volgens de bewindsvrouw is het niet ongebruikelijk dat er bij een groot programma zoals PHS een miljoenenverschil ontstaat tussen de raming en het oorspronkelijke budget. Het programma kreeg in 2010 het groene licht van het kabinet.

Van Veldhoven heeft ProRail gevraagd plannen te maken om het potentiële tekort terug te brengen. Als dat niet lukt, gaat ze in het programma snijden. Alleen als laatste stap wil ze een beroep doen op de risicoreservering van 250 miljoen.

Reageer op dit artikel