nieuws

Eerste diepwanden voor startschacht boortunnel Rijnlandroute

infra Premium 2305

Eerste diepwanden voor startschacht boortunnel Rijnlandroute

Het boren zelf laat nog ruim een jaar op zich wachten, maar de eerste contouren voor de startschacht voor boortunnel Rijnlandroute bij Leiden zijn gemarkeerd. De eerste diepwanden van 30 meter zijn geslagen. Straks gaat combinatie Comol5 met een snelheid van minimaal 10 meter per dag de tunnel van 2,5 kilometer boren.

Bouwcombinatie Comol5 (Mobilis, Croonwolter & Dros, VINCI en DEME) is onlangs begonnen met  de aanleg van de startschacht vlakbij de A4. De startschacht is de plek waar de tunnelboormachine volgend jaar start met het boren van de tunnel voor de N434.

De tunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen, voor elke rijrichting één buis. De tunnelboormachine boort met 10 tot 15 meter per dag een tunnelbuis met een doorsnede van zo’n 11 meter.

Diepwanden van 30 meter

Meer over deze aanbesteding

Meer over deze aanbesteding
De werkzaamheden voor de startschacht bestaan uit het aanbrengen van diepwanden tot een diepte van circa 30 meter, het plaatsen van damwanden en ankerpalen, het uitgraven van de bouwkuip en het aanbrengen van beton voor onder meer de vloeren.

Nadat de startschacht is gebouwd, volgt vanaf voorjaar 2019 de opbouw van de tunnelboormachine. Zomer volgend jaar begint de tunnelboormachine met het boren van de eerste tunnelbuis. Naar verwachting duurt het boren van de eerste tunnelbuis ongeveer een halfjaar. In 2020 start het boren van de tweede tunnelbuis.

Contract van bijna half miljard euro

De bouwcombinatie haalde eind vorig jaar het dbm-contract van 492 miljoen euro binnen. De offerte lag 11 procent onder het gestelde plafondbedrag van de provincie Zuid Holland. De RijnlandRoute is een nieuwe weg tussen Katwijk – via de A44 – en de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en zorgt voor minder files in de regio Holland Rijnland,

Een onderdeel van de RijnlandRoute is de aanleg van de N434, een nieuwe verbindingsweg tussen de A44 en de A4 bij Leiden. Naar verwachting wordt de RijnlandRoute eind 2022 opgeleverd.

De eerste zichtbare contouren voor de startschacht van de boortunnel


Project Rijnlandroute

  • Opdrachtgever: Zuid Holland een Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Comol 5 (Mobilis, Croonwolter & Dros, Vinci en Deme)
  • Contractvorm : dbm
  • Contractwaarde : 492 miljoen euro
  • Oplevering: 2022

 

Reageer op dit artikel