nieuws

BAM laat 21 innovaties los op renovatie N211

infra Premium 4238

BAM laat 21 innovaties los op renovatie N211

BAM Infra denkt 13 duizend ton CO2 te kunnen besparen op de aanleg van de N211. De provinciale weg gaat warmte leveren aan bedrijven en krijgt energieopwekkende lichtmasten en houten portalen en vangrails. De BAM-bouwkeet draait straks op mierenzuur.

Dat is de uitkomst van de innovatieve aanbesteding van de provinciale weg bij Poeldijk. BAM Infra kwam als beste uit de bus bij de concurrentiegerichte dialoog. Het bouwbedrijf gaat in totaal 21 innovaties gebruiken voor energieopwekking en CO2- reductie. In het oog springende maatregelen zijn de aanleg van een WKO-systeem voor energie-uitwisseling tussen weg en bedrijven. BAM gaat onder meer warm water leveren aan een potgrondbedrijf. Een leidingsysteem in het – deels gerecyclede – asfalt regelt ook de temperatuur in de weg.

“Dat voorkomt strooien in de winter, terwijl in de zomer minder vervorming optreedt door hitte”, vertelt projectleider Marcel Geleijnse (BAM Infra). “Daardoor gaat de weg langer mee.”

Dynamische verlichting reduceert stroomverbruik

BAM laat verder de auto’s 3 tot 5 procent zuiniger rijden door de N211 zo vlak mogelijk aan te leggen. Grootste energiewinst wordt geboekt met zonnecellen. Die worden geïntegreerd in een deel van het fietspad en – in cilindervorm – in de 91 lantaarnpalen langs het 2,4 kilometer lange wegtraject. Er komen ook zonnepanelen op gebouwen en in een grasveld. Dynamische verlichting reduceert het stroomverbruik, bij weinig verkeersaanbod schijnt het LED-licht op halve kracht. Een windmolen levert onder meer stroom voor kathodische bescherming van de nieuwe stalen damwand. Die kan daardoor lichter worden uitgevoerd, hetgeen dertig procent CO2-uitstoot scheelt.

Voor de bouwkeet bouwt Team Fast een mierenzuurgenerator. Mierenzuur of hydrozine ontstaat door waterstof te laten reageren met kooldioxide. Het team van de TU Eindhoven liet er eerder stadsbussen op rijden, dit is de eerste bouwtoepassing.

Kosten wegrenovatie 10 tot 15 procent hoger

Opdrachtgever Provincie Zuid-Holland schat dat de kosten van wegrenovatie 10 tot 15 procent hoger uitvallen. “Maar het gaat hier ook om vermeerdering van de waarde van onze infrastructuur”, zegt Mirza Milosevic, programmamanager Provincie Zuid-Holland. “Succesvolle innovaties willen we straks elders toepassen.” Schaalgrootte moet op termijn de prijzen drukken.

Aanbesteding van de wegrenovatie gebeurde door selectie van vijf aannemers na een eerste marktconsultatie. Die doorliepen drie gespreksronden met provincie en experts.

Het is de bedoeling dat de weg 31 oktober 2018 klaar is.

Reageer op dit artikel