nieuws

Het braafste jongetje

infra 1441

Het braafste jongetje

‘Ja hoor, daar gaan we weer … Dachten we na jaren van tunnelellende dat onze bouwers de materie in de smiezen hadden, blijkt toch weer dat ze maar wat aanklooien’. Dat was mijn eerste gedachte toen ik las dat onze tunnels toch niet zo veilig zijn als ze eruit zien.

Maar is het wel echt zo? Zijn onze tunnels levensgevaarlijke hell-holes waaruit niet te ontsnappen valt wanneer er onverhoopt een ongeluk in een tunnelbuis plaatsvindt? Zijn we zo doorgeslagen in onze zoektocht naar duurzaam beton dat het product dat nu in onze tunnels zit bij het minste of geringste vonkje kan instorten?

Veiligste in de wereld

Het antwoord is toch echt ‘nee’. Onze tunnels behoren tot de veiligste in de wereld. Ze voldoen zowel qua bouwmethode als qua tunneltechnische installaties aan de meest actuele normen en zijn state-of-the-art uitgevoerd. Zeker, in het verleden is er wel eens wat misgegaan en wij van de media communiceren dan graag in sensationele koppen.
Natuurlijk: in Den Haag, Delft, Amsterdam, bij Schiphol, in Maastricht, Roermond en Leidsche Rijn weten ze dat het niet makkelijk is om aan alle, uiterst strenge, normen te voldoen. Normen die in ons drassige landje vaak nog strenger zijn dan in de ons omringende landen. Zeker in Europees verband is Nederland immers graag het braafste jongetje van de klas.

De put dempen

En dus valt ook de huidige commotie rond het afspattende beton bij een eventuele tunnelbrand in feite reuze mee. Want zeg nou zelf: een brand met een intensiteit van 200 MW of meer. Dat is een fik die slechts één keer in een tunnel heeft plaatsgevonden. En wel op 15 juli 2015 in Noorwegen toen een vrachtwagen met 16.500 liter benzine in een tunnel in brand vloog. Eén keer …
Maar net als bij de kans op een overstroming sluiten wij alle risico’s het liefst volledig uit. Dempen we iedere put graag ver vóórdat het kalfje er in kan vallen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels