nieuws

Rolt er zomaar een voorgespannen fietsbrug uit de betonprinter

infra 3534

Rolt er zomaar een voorgespannen fietsbrug uit de betonprinter

Op de betonprinter van de TU Eindhoven is BAM begonnen met het printen van een fietsbrug. Met voorspanstaven worden de afzonderlijk geprinte segmenten tegen elkaar getrokken waardoor het bouwwerk constructief belastbaar is.

De brug krijgt een overspanning van 8 meter en is bestemd voor de Noord-Om, een nieuwe verbindingsroute van de Brabantse plaats Gemert. Hij wordt in segmenten gebouwd op de printer van de vakgroep van hoogleraar Theo Salet. Door de kanalen door de verschillende segmenten worden voorspanstrengen geplaatst die daarna op spanning worden gezet.

De brug moet medio september worden geplaatst over de nieuwe randweg van Gemert.

Directeur Marinus Schimmel van BAM Infra spreekt van een wereldprimeur.: “Een constructief belastbare brug met voorspanning, gemaakt met een 3D printer is nog niet eerder vertoond.” Hij koestert hoge verwachtingen van de 3D printtechniek omdat daarbij geen hulpmaterialen als bekisting nodig zijn.  “3D printen levert daardoor aanzienlijk minder afval op en doet minder beroep op schaarse grondstoffen. De CO2 voetafdruk is dus ook gunstig.”

Op termijn op locatie printen

De brug voor Gemert wordt in het laboratorium van de TU Eindhoven geprint, maar Schimmel verwacht dat het niet lang meer duurt voor het mogelijk is om bruggen op locatie te printen. Dit zou het bouwproces verder moeten verkorten en levert uiteindelijk minder omgevingshinder op. 

Naast BAM Infra en de TU Eindhoven zijn de volgende partijen betrokken bij de bouw van de brug: Weber Beamix, Dywidag, Verhoeven Timmerfabriek, Bekaer en Witteveen+Bos. De partijen realiseerden afgelopen maanden al een model van de brug op schaal 1 op 2. Dat doorstond succesvol diverse belastingproeven in het lab van de TU Eindhoven.

Bij de Noord-Om past BAM Infra meer innovatieve technieken toe: een van de rotondes die de aannemer daar aanlegt, wordt naast de weg gebouwd, waarna hij tijdens de herfstvakantie in een paar dagen op zijn plek wordt geschoven. Op die manier blijft de hinder voor de omgeving beperkt. Tunnels onder spoorwegen worden al vaak op die manier gerealiseerd, maar voor rotondes is het een nieuwe werkwijze.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels