nieuws

BAM en Deme bouwen nieuwe sluis Terneuzen voor 753 mln

infra Premium 5950

BAM en Deme bouwen nieuwe sluis Terneuzen voor 753 mln

Een consortium met daarin onder meer BAM en de Belgische baggeraar DEME heeft opdracht gekregen voor de bouw van een nieuwe sluis in Terneuzen. Hun voorstel om de werkzaamheden uit te voeren voor ruim 753 miljoen euro, bleek vrijdag economisch het meest voordelige. Ook de geboden kwaliteit is volgens de opdrachtgever in orde.

Het betreft een voorlopige keuze, de definitieve gunning is beoogd op 25 augustus. De komende periode kunnen de bedrijven die achter het net hebben gevist, waaronder de Nederlandse aannemers Heijmans en van Oord, nog bezwaar aantekenen tegen de gunning van het d&c-contract. Het consortium Sassevaart bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors BV, Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere NV en het Nederlandse BAM Infra BV en BAM Contractors NV. Rijkswaterstaat is penvoerder en de sluis maakt ook deel uit van het sluizenprogramma, waarin de verschillende sluizenprojecten onderling kennis en ervaring uitwisselen. Daar hoort ook de zeesluis IJmuiden bij, waar BAM samen met  VolkerWessels een consortium vormt.

Maten zoals Panamakanaal

De nieuwe sluis moet zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen.  Het kanaal tussen Gent en Terneuzen is tussen 1823 en 1825 gegraven. De eerste sluis (Middensluis) dateert van 1910. Eind jaren zestig werden daar nog twee sluizen aan toegevoegd. De nieuwe sluis wordt net zo lang en breed als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal (427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep).

D&c, maar niet van harte

Vlaanderen en Nederland gaan in Terneuzen een Nieuwe Sluis bouwen die net zo lang en breed is als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal (427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep). De afstemming in de voorfase verliep niet altijd op rolletjes. Vlaanderen betaalt het leeuwendeel vanwege het grote belang, maar de sluis komt echter in Nederland en valt onder de Nederlandse bouwwetten en onteigeningsregels.

200 miljoen lager

Ook blokkeerde Vlaanderen de eerste keus van Nederland voor een dbfm-contract inclusief langjarig onderhoud en financiering, maar werd na veel discussie uiteindelijk gekozen voor een d&c-contract met twee dialoogrondes. Risicovolle onderdelen zijn de deuren met meerdere functies, de bascule bruggen, de kolk en de sloop van de oude Middensluis.
Het totale investeringsbedrag – inclusief voorbereidingskosten, begeleiding en onderhoud gedurende de eerste twee jaar – wordt geraamd op 934 miljoen euro. Dat is ongeveer 200 miljoen euro minder dan aanvankelijk geraamd.
Het consortium kan eind dit jaar aan de slag en dan kan het eerste schip in 2022 door de Nieuwe Sluis. Nederland investeert ruim 190 miljoen euro. Vlaanderen staat in voor de overige kosten en bijbehorende risico’s. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim 48 miljoen euro geput en ook de Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel.
Reageer op dit artikel