nieuws

FNV bezorgd over bedrijf uit Oostenrijk

infra Premium

ProRail rekent erop dat het eind dit jaar een nieuwe spoorbouwer op de Nederlandse markt kan verwelkomen. Het gaat om het Oostenrijkse Swietelsky. FNV is minder enthousiast.

Bij Deurne mocht de aannemer deze zomer voor het eerst bewijzen wat hij
allemaal kan met zijn ‘unieke machines’. Onder begeleiding verving Swietelsky
1400 meter spoor. “Piekfijn werk”, zag ook Egon Groen rail en infrabestuurder
van FNV Bondgenoten. Toch is Groen allerminst gelukkig met de tweede
buitenlandse speler op de Hollandse spoormarkt. “De koek is al zo klein.” John
Weijtmans, algemeen directeur van Swietelsky Benelux vindt dat Groen niet moet
overdrijven. “De koek is groot genoeg. Het privatiseren van de onderhoudsmarkt
in 1997 was misschien niet verstandig, maar nieuw werk is er wel. Daar richten
wij ons voornamelijk op.” Weijtmans zegt er niet op uit te zijn andere
spoorbouwers te verdringen. “We hebben prachtige machines, maar die kunnen we
echt niet overal inzetten.”

Dat het concern bij Deurne zijn kunsten mocht vertonen is volgens Weijtmans
niet toevallig. “ProRail kampte met logistieke problemen. Het betrof een groot
baanvak met veel werkplekken en beperkte ruimte. Wij hebben een machine die in
één beweging het spoor en het ballastbed kan vervangen. Waar je normaal twee
weekeinden over doet, doen wij dat in één.”

Groen van FNV Bondgenoten heeft een andere lezing. Hij heeft het gevoel dat
ProRail het werk willens en wetens aan Swietelsky gaf. “Eigenlijk was het een
project van BAM. Maar toen ProRail erachter kwam dat de Nederlandse bouwer het
werk in het Pinkpopweekend had gepland, stak hij daar een stokje voor. BAM kwam
nog met een ander voorstel, maar daar kon ProRail niet mee instemmen.” Een
woordvoerder van BAM geeft Groen voor een deel gelijk. “Dit stukje werk zat niet
in ons bestek.” BAM maakt zich geen zorgen over de nieuwkomer. “Wij opereren ook
internationaal en willen altijd de beste en de goedkoopste zijn. Of dat met één
of vier concurrenten is maakt ons niet uit.” ProRail ontkent actief nieuwe
spoorspelers te werven. “Swietel­sky heeft zichzelf aangemeld.”

Reageer op dit artikel