bouwbericht

Sluizencomplex: alles wat civiele techniek zo leuk maakt

infra 1973

Sluizencomplex: alles wat civiele techniek zo leuk maakt
Foto: Johan Rozema (Eagle-i)

Een prachtproject, de aanleg van het sluizencomplex bij Havenkwartier De Blauwe Diamant in Zeewolde, zegt projectmanager Wouter Booijink van Strukton Civiel Noord & Oost bv. “Zeker voor een civiel techneut als ik. Op de aanleg van spoorrails na heeft dit project eigenlijk alles in zich wat civiele techniek zo leuk maakt: water, wegen, beweegbare bruggen, damwanden, noem maar op.”

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Gunning. Havenkwartier Sluizencomplex; afwerken primaire waterkering/aanbrengen keersluis en schutsluis (beiden voor recreatievaart)/aanbrengen 2 fietsbruggen over de sluis/autobrug over de sluis en een separate voetgangersbrug/bouwrijp maken Havenkwartier Noord. Europese aanbesteding. Procedure: niet-openbaar.

ZEEWOLDE | Uitvoering | € 10.000.000 - € 50.000.000

Het omvangrijke project bestaat uit het realiseren van een sluizencomplex in de vorm van een schutsluis en een keersluis, inclusief het aanleggen van een vaarroute. Daarnaast worden de primaire en regionale waterkeringen en de weginfrastructuur aangepakt. Dit alles om het nog te bouwen Havenkwartier te ontsluiten. Het Havenkwartier ligt aan het Wolderwijd, een van de Veluwerandmeren. Booijink verwacht dat het sluizencomplex een trekpleister gaat worden. “Het moet een plek worden waar mensen straks met hun stoeltje en een kop koffie naar passerende boten gaan kijken.”

Nieuwe wijk

In het Havenkwartier worden vanaf 2021 iets meer dan 300 woningen gebouwd. Deze nieuwe wijk krijgt de uitstraling van een oud Zuiderzeestadje, denk aan Blokzijl. Om het extra aantrekkelijk te maken voor de toekomstige bewoners, bedacht de gemeente Zeewolde om een haven en watergangen in de vorm van slootjes rondom de huizen aan te leggen. Een deel van de woningen krijgt een eigen aanlegsteiger, ook komen er vaar-in-woningen, waarbij de boot onder het huis kan worden aangelegd.

Het waterpeil in het Wolderwijd is enkele meters hoger dan in de polder, zegt Booijink. “De woningbouwlocatie wordt opgehoogd, de primaire waterkering omgelegd.” Voor boten vanaf de Wolderwijd naar het Havenkwartier wordt de keersluis de toegangspoort. “Tijdens het vaarseizoen staat deze sluis open, maar in de wintermaanden gaan deze deuren dicht.”

De vaarroute – die De Blauwe Diamant gaat heten – wordt door de primaire waterkering geleid via een schutsluis met een sluiskolk van bijna 35 meter. Deze sluis is ruim acht meter breed, het verval is 5.20 meter. Van deze sluis hebben de benedendeuren een hoogte van bijna tien meter en een doorvaartbreedte van zes en een halve meter. Over de schutsluis komt een verkeersbrug, bij de keersluis komt een fietspad met ophaalbrug. Booijink: “Die verkeersbrug, met twee dekken en één balans, is tomaatrood en wordt een echte blikvanger.” De bestaande doorgaande route voor autoverkeer – die straks louter bestemd is voor fietsers – wordt vervangen door een andere route rondom het Havenkwartier.

 

Samenwerking

Strukton Civiel Noord & Oost is weliswaar aangetrokken als hoofdaannemer, maar wat dit project volgens Booijink extra bijzonder maakt, is de nauwe én goede samenwerking tussen alle betrokken partijen. “We hebben wekelijks overleg, de lijnen zijn kort, we houden elkaar scherp. Ook hebben we, samen met de gemeente, een wekelijks inloopspreekuur. De betrokkenheid van omwonenden is groot.

De gemeente Zeewolde schreef een aanbesteding uit. Winnaar Strukton zocht hiervoor de samenwerking met onder meer Heuvelman Ibis, Machinefabriek Rusthoven, Strukton Systems en Van Heteren Weg- en Waterbouw. De opdrachtgever wilde een duurzaam, onderhoudsarm en toekomstbestendig systeem, inclusief een optimale verhouding tussen investerings- en exploitatiekosten op basis van Total Cost of Ownership. 

Heuvelman Ibis realiseert de bouwkuipen, de dijken en plaatst onder meer de stalen wanden en voorhavens. Machinefabriek Rusthoven is verantwoordelijk voor ontwerp, productie en installatie van de beweegbare bruggen, houten sluisdeuren en bewegingswerken. Van Heteren Weg- en Waterbouw realiseert de nieuwe vaarweg  mét wachtplaatsen, aanlegvoorzieningen en kades. De afdeling Bruggen & Sluizen van Strukton Systems is belast met alles rondom de elektrotechnisch besturingsinstallatie van de sluizen en bruggen.

In september 2018 is gestart met dit project. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de eerste boten vanaf eind augustus door de nieuwe sluizen varen. Het is de bedoeling om het werk in december 2019 op te leveren.

Tijdens de Dag van de Bouw op 15 juni van 10:00 tot 16:00 uur is het project opengesteld voor belangstellenden.


Plaats: Zeewolde
Opdrachtgever: Gemeente Zeewolde
Ramingsgroep: 17,5 miljoen euro
Nummer: 504305


Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl

Wekelijks op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkelingen van de mkb-aannemer? Meld je dan aan voor de CobouwVak nieuwsbrief.

 

Reageer op dit artikel