nieuws

Bouwkosten station Groningen stijgen naar 310 mln: Strukton pakt de renovatieklus

utiliteitsbouw 2311

Bouwkosten station Groningen stijgen naar 310 mln: Strukton pakt de renovatieklus
Seinhuis-perronplein-en-ingang-voetgangerspassage-kijkend-in-de-richting-Emmaviaduct- Beeld: Koen-van-Velsen-architecten-Beauty-the-Bit

Strukton Civiel heeft voorlopig de renovatie van station Groningen gegund gekregen. ProRail verwacht het project van 310 miljoen euro in oktober definitief te gunnen. Extra bouwkosten zorgen voor een stijging van het budget van 26 miljoen euro. 

ProRail heeft samen met de provincie en stad Groningen Strukton Civiel aangewezen als voorkeursaanbieder voor de vernieuwing en aanpassing op en rond station Groningen. Daarmee is ook bekend hoe de spoorzone er na de verbouwing uit gaan zien.

In 3 minuten up-to-date

In 3 minuten up-to-date

Station Groningen pas oktober gegund

De keus van een aannemer is belangrijke stap in de ontwikkeling van station Groningen. De komende maanden wordt het aanbiedingsontwerp verder in detail uitgewerkt. De uiteindelijke gunning van het d&c-contract is dan naar verwachting eind oktober.

Pas dan is duidelijk of de voorkeursaanbieder de opdracht definitief krijgt. Naar verwachting zal de uitvoering dan in 2020 beginnen. ProRail werkt met drie contracten waarmee in totaal een investering van 310 miljoen euro is gemoeid. Naast het stationscontract gaat dat ook nog om een spoorcontract en  grondcontract.

Oud samen met nieuw

Bij het ontwerp is ook ingezet op duurzame, robuuste en herbruikbare materialen, met het bestaande historische stationsgebouw als inspiratie.

In het gekozen ontwerp zijn oud en nieuw verenigd in een nieuw totaalbeeld voor het station. De monumentale kappen en het seinhuis blijven behouden en worden gecombineerd met de nieuwe perronkappen en de voetgangerspassage.

Strukton Civiel is met hun team, dat onder meer bestaat uit Koen van Velsen architecten, RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, Tak restauratie architecten en kunstenaar Gabriel Lester, gekozen als voorkeursaanbieder.

Het nieuwe ontwerp toont de voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling met 8000 plekken, busonderdoorgang, busstation en langere perrons. “De keuze viel op Strukton, omdat zij naast prijs het beste scoren op criteria als ontwerp, duurzaamheid, beperking van overlast en aansluiting op monumentale onderdelen van het station”, motiveert de opdrachtgever de keus voor de aannemer. Er was sprake van meerdere inschrijvingen, maar ProRail wil lopende de procedure geen nadere details bekend maken.

Budget fors omhoog

Eind vorig jaar werd nog alarm geslagen over het beschikbare budget van 290 miljoen euro. Door de gestegen bouwkosten zou dat ontoereikend zijn. De partijen willen 26 miljoen euro extra op tafel leggen om de gestegen kosten te dekken en er wordt nu gerekend op een investering van 310 miljoen euro.

ProRail maakte deze impressie van het nieuwe ontwerp: 

Reageer op dit artikel