Dura Vermeer
Op nummer 7 van de Cobouw50 van dit jaar: Dura Vermeer.
Rotterdam
1.611 miljoen
2.696
2.696
2.696
Op nummer 7 van de Cobouw50 van dit jaar: Dura Vermeer.
Samen met de Delftse startup C2CA gaat Dura Vermeer een fabriek bouwen om grind, zand én cement terug te winnen uit betonpuin. De installatie kan jaarlijks 150.000 ton puin verwerken en levert onder andere een cementvervanger op met een footprint van slechts 2 procent van die van nieuw cement.
Dura Vermeer zag de afgelopen jaren concurrenten links en rechts grote woningfabrieken starten. Het bouwconcern heeft na lang wikken en wegen een antwoord: een virtuele woningfabriek, met een hoofdrol voor toeleveranciers.
De tien grootste bouwbedrijven van Nederland hebben vorig jaar samen opnieuw meer omzet behaald. Daarmee lijken ze de dalende woningmarkt vooralsnog het hoofd te kunnen bieden, al boekten zeker niet alle ondernemingen vooruitgang.
Dura Vermeer heeft een woningconcept gelanceerd voor het optoppen van appartementengebouwen. Een dochterbedrijf van VolkerWessels gaat de optopwoningen bouwen.
Voor de wegtunnels van het Zuidasdok tuigde de projectorganisatie een unieke contractvorm op. Die maakt het mogelijk om, als de risico's te groot worden, maar één tunnel te laten bouwen. Maar iedereen gaat ervan uit dat Van Hattum en Blankevoort uiteindelijk de hele A10 onder de grond brengt.
Dura Vermeer Bouw Midden West transformeerde een voormalig kantoorgebouw aan de Paasheuvelweg in Amsterdam tot woongebouw en bouwde er een (nieuwe) woontoren van 58 meter hoog naast. De gebouwen bieden plaats aan in totaal 233 appartementen voor de sociale huursector. Het wooncomplex omvat verder horecavoorzieningen, kantoorruimtes, een ontmoetingsruimte en een bewaakte fietsenstalling. Boven op het getransformeerde woongebouw is een parkeergarage van twee lagen aangelegd, te bereiken met een autolift. De transformatie en nieuwbouw zijn de eerste gerealiseerde projecten in het kader van de herinrichting van kantorengebied Holendrecht-Amstel III tot gemengd gebied met wonen, werken en recreëren. De Loods Architecten en Adviseurs maakte het ontwerp.
Weener XL, een werk- en ontwikkelingsbedrijf uit Den Bosch, liet op het terrein van de voormalige Michelinfabriek aan de Oude Vlijmenseweg een nieuwe sociale werkplaats bouwen van 14.000 vierkante meter. Het gebouw, dat plaats biedt aan duizend werknemers, omvat een bedrijfshal inclusief magazijn en kantoren. Het nieuwe onderkomen van Weenex is zeer duurzaam en energiezuinig van opzet. Het gebouw is vrijwel geheel in hout uitgevoerd, zowel voor de draagconstructie als voor de afwerking, uitstekend geïsoleerd en voorzien van onder meer warmtepompen en zonnepanelen. Regenwater wordt opgevangen in een waterbuffer en hergebruikt. Tarra Architectuur en Stedenbouw en Buro Kade maakten samen het ontwerp, Dura Vermeer Bouw Zuid was de aannemer.
Het Diepeveengebouw in Rotterdam, in 1929 gebouwd als opslagplaats voor ijzerwaren en een rijksmonument, en het omliggende terrein is door projectontwikkelaar Dudokgroep getransformeerd in woon- en werklocatie. Het Diepeveengebouw zelf werd gerenoveerd, rond het pand verrezen vijf nieuwe woongebouwen met een mix van 187 huur- en koopwoningen. Hoewel de vijf gebouwen in hoogte en uitvoering verschillen van elkaar en van het Diepeveengebouw, vormen de panden toch een duidelijke eenheid, met de kenmerkende toren van het Diepeveengebouw als landmark. Dura Vermeer Bouw Zuid West was zowel projectontwikkelaar als hoofdaannemer, GROUP A en Diederendirrix Architectuur en Stedenbouw tekenden voor het ontwerp. Delva Landschape Architects richtte de buitenruimte in.
Hart van Waalsprong is een woon- en winkelcomplex in Nijmegen-Noord, aan de overzijde van de rivier de Waal. Het complex bestaat uit 81 koop-, 89 vrijesectorhuur- en 51 socialehuurappartementen in drie tot vijf bouwlagen. Verder zijn in Hart van Waalsprong twee supermarkten, een koffiebar en diverse andere winkels gehuisvest met een totale oppervlakte van 12.000 vierkante meter en een door Hercuton bovengronds 'parkeerhuis'. Dat lichte en transparante gebouw van 9.500 vierkante meter biedt plaats aan 306 auto's en is duurzaam van opzet. Zo is er een pergola met daarop 2.200 vierkante meter aan zonnepanelen, waarmee 150 huishoudens van stroom worden voorzien. Hoofdaannemer was Dura Vermeer Bouw Hengelo.
Gebouw Langezijds in Enschede, met een lengte van 220 meter een van de langste gebouwen van Nederland, is ingrijpend verbouwd. Het gebouw met een oppervlakte van een kleine 14.000 vierkante meter huisvest de faculteit Geo-Informatie Wetenschappen en Aardobservatie en biedt plaats aan 700 studenten. Door de verbouwing ging het gebouw van energielabel G naar A+++. Dat is onder meer het gevolg van de plaatsing van duizend zonnepanelen op het dak. Het gebouw kreeg drie nieuwe atria met binnentuinen, die zorgen voor meer (dag)licht en frisse lucht en met veel groen een prettige biotoop vormen voor planten en dieren. Langezijds biedt behalve aan onderwijslokalen ook plaats aan laboratoria, een groot studiecentrum, kantoren en een eetcafé.
Vier bouwers stappen met de provincie Utrecht in bouwteams om tot 2030 provinciale wegen op te knappen.
Terwijl vrachtwagens massaal het rijverbod negeren, versterkt Savera de brug op de A7 bij Purmerend. Vooralsnog loopt de planning geen gevaar. Maar er zijn nog zeker 30.000 gaten te gaan.
Het zwaarst vervuilde stukje Nederland wordt binnenshuis gesaneerd. Afgraven van het EMK-terrein in Krimpen aan den IJssel gebeurt in een luchtdichte, verplaatsbare hal.
Tien jaar werkt de bouwsector nu in de GCVB samen om de veiligheid te verbeteren. Een van de lessen: heb geduld, en stop met wij-zij-denken.
Een asfalteermachine die oud asfalt direct op locatie verwerkt tot een nieuw wegdek. Helemaal nieuw is het niet, maar de eerste proef was een succes.
Met een record aan opdrachten in portefeuille staat Dura Vermeer er uitstekend voor. Toch is de top van het Rotterdamse bouwconcern er niet helemaal gerust op dat de machine op volle toeren door kan blijven draaien. "Het is tegenwoordig altijd weer de vraag of en wanneer je kunt starten met bouwen."
Honderden oude bruggen en tunnels slijten en verdienen een opknapbeurt. Maar bouwers zijn schaars en storten zich massaal op andere markten. Wat nu?