Deuren openen naar een zonnige toekomst

Deuren openen naar een zonnige toekomst
Frank Abbeel, CCO van Theuma

Digitalisering en robotisering met de focus op gecertificeerde deur-kozijncombinaties (deursets). In grote lijnen wil Theuma daarmee zijn marktleidende positie versterken. De fabrikant van binnendeursystemen en kozijnen heeft een heldere toekomstvisie. Frank Abbeel (CCO van Theuma) deelt deze graag: "Wij willen zo nauw mogelijk aansluiten op het bouwproces van onze klanten."

Inefficiëntie. Frank Abbeel windt er geen doekjes om: wat hem betreft is dat momenteel de grote uitdaging in de bouw. Een grotendeels verklaarbaar probleem overigens. “In de crisisjaren heeft iedereen moeten snoeien in zijn personeel en productcapaciteit. Ineens is er weer een grote vraag gekomen. Door die booming business zitten we nu met een tekort aan handjes, aan vakmensen bovenal. Gevolg is dat er in de hele bouwkolom vertraging ontstaat. Daarnaast worden levertijden langer, wordt het inplannen van mensen lastiger en ga zo maar door.” Daarbij komt dat de hele bouwketen in feite één grote puzzel is. Vertraging in de planning bij de een betekent vrijwel automatisch dat ook de ander zijn planning niet haalt. Kortom, inefficiëntie. “En er is altijd iemand die de prijs daarvoor betaalt,” zegt Abbeel. “Het is niet voor niets dat sommige bouwbedrijven ondanks het gunstige economische getij moeite hebben om goede rendementen te halen.”

Deuren en kozijnen als één set

Theuma wil die inefficiëntie het hoofd bieden door nog dichter op het proces van de klant te zitten. En ja, net als iedereen doet het bedrijf dat met digitalisering. Abbeel: “De komende jaren gaan wij vele miljoenen investeren in IT, machines en robotisering. Wij zetten in op een duidelijke digitale verbeteringsslag in pro- ductie, administratie en montage- en productieplanning. Maar ook in processen en digitale hulpmiddelen om onze klanten tijd en geld te helpen besparen.”

We streven altijd naar duurzame producten met een beperkte impact op het milieu”
Maar de fabrikant doet veel meer dan digitaliseren. Het bedrijf neemt ook een voorsprong op het gebied van efficiëntie door deuren en kozijnen als één set aan te bieden. Een geheel dat bovendien aan de hoogste Europese normen voldoet. De binnendeursystemen en kozijnen van Theuma worden nu al als één geheel getest conform de voorziene Europese richtlijnen voor de CE-markering. Deze markering geeft aan dat het product voldoet aan uniforme wettelijke Europese eisen op gebieden als veiligheid, gezondheid en milieu. “Functies als brand- rook- en inbraakwerendheid worden steeds belangrijker. En vergeet de akoestiek niet, de geluidwerendheid”, vertelt Abbeel. “Wij kunnen onze klanten garanderen dat onze sets aan alle normen voldoen. Dit omdat het voorbeeld van de brandtest niet slaat op de akoestiek maar op het garanderen van sets die aan de normen voldoen. Theuma test daarom complete deursets op brandwerendheid in hun toepassing. Dat wil zeggen inclusief kozijnen en bijvoorbeeld een bovenlicht.”

Kant-en-klare, snel te monteren sets

Abbeel betreurt de teloorgang van écht vakmanschap in de Lage Landen. Ook daarin ziet hij echter kansen voor Theuma. “Wij willen het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken. Daarom nemen we ze werk uit handen. Onder andere voorzien we in de vraag naar kant-en-klaar afgewerkte producten die snel en eenvoudig zijn te monteren. Denk bijvoorbeeld aan deur-kozijn-combinaties, al volledig afgewerkt en geschilderd of gepoedercoat, die op de bouwplaats bijzonder snel zijn te monteren. En zo dus voor enorme tijdwinst en besparing zorgen.”

Wederom een voorbeeld van efficiëntie dus, die bij veel bouwprojecten van pas komt. Abbeel: “Neem studentenwoningen, die vaak onder grote tijdsdruk moeten worden gebouwd. Dan zijn kant-en-klare deur-kozijnsets, die voldoen aan alle regelgeving, erg gewenst. Daarnaast sluiten we met onze leveringen aan op het bouwproces met behulp van digitale tools.”

Op deze manier gaat het bedrijf vol vertrouwen én ambitieus de toekomst tegemoet. Daarmee overigens duurzaamheid niet uit het oog verliezend. “We streven altijd naar duurzame producten met een beperkte impact op het milieu.” Over de ambitie gesproken, die liegt er niet om. Abbeel: “Wij zijn al marktleider in België en behoren in Nederland tot de top drie. Ons einddoel is om de absolute nummer 1 in de Benelux te worden in deur-kozijnsets, in met name de woning- en appartementenbouw.”

Theuma – een historische schets

Van oorsprong is Theuma een Belgisch bedrijf. In 1962 werd de producent van totaaloplossingen voor binnendeursystemen en kozijnen in België opgericht door Marcel Theunis. Gedurende haar bestaan zijn ook de stalenkozijnenfabriek uit Bunschoten – Polynorm – en de houtendeurenfabriek uit Zaandam – Bruynzeel – geïntegreerd in het bedrijf. Inmiddels heeft Theuma twee vestigingen, een Belgische in Bekkevoort en een Nederlandse in Nijkerk. Met ongeveer 320 medewerkers maakt de fabrikant bijna 1 miljoen deuren en kozijnen op jaarbasis, voor woning- en utiliteitsbouw. De omzet in 2018 was ruim 55 miljoen euro. Spraakmakende projecten waar Theuma een bijdrage aan leverde, zijn onder meer het NAVO-hoofdkwartier in Brussel, de Markthal in Rotterdam en de woon- en hoteltoren Amsteltower in Amsterdam. Om een gezonde verdere groei te bewerkstelligen, werd in april 2019 een management buy-out voltooid en een kapitaalinjectie verkregen. Het bestaande ervaren managementteam staat nu zelf aan het roer. Daarnaast heeft het private equity fund M80 een miljoeneninvestering in Theuma gedaan. Frank Abbeel vertelde destijds over deze positieve ontwikkelingen: “Het nieuwe management van Theuma stelt zich ambitieuze doelen en ziet de realisering daarvan dankzij de investering door M80 met veel vertrouwen en enthousiasme tegemoet.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Theuma.