Kapitaal voor slimme meters dankzij crowdfunding

Kapitaal voor slimme meters dankzij crowdfunding

Joost Schalekamp van Energiemeetbedrijf2020 haalde met crowdfunding 400.000 euro op voor een grote opdracht. Dat beviel een stuk beter dan financiering aanvragen bij een bank. "Wij zagen tenminste iemand die zich verdiepte in ons businessmodel."

Met zijn compagnon Eric Koster startte Joost Schalekamp in 2011 een bedrijf dat zich specialiseert in het meten van het energieverbruik bij bedrijven. Op basis van de meetdata wordt geadviseerd over het besparen van energie. “We zijn niet gelieerd aan een netbeheerder en zorgen ook voor het verhelpen van storingen.” Een grote order zorgde eind 2016 voor een financieringsbehoefte: er moesten onder meer 400 nieuwe meters worden geplaatst.

Binnen 12 uur benodigde kapitaal

Voor de totale investering van 500.000 euro brachten Joost en Eric vanuit het bedrijf 100.000 euro eigen middelen in. De rest werd via het Knab Crowdfundingplatform gefinancierd. Met succes: binnen 12 uur leverden 318 investeerders het benodigde kapitaal.

Bank beoordeelt allen op cijfers

Eric Koster en Joost Schalekamp

Eigenlijk was de keuze voor crowdfunding eenvoudig, zegt Schalekamp. “Het regelen van een financiering bij de bank was voor ons een vervelende ervaring. Een bank weet niet altijd goed wat wij aan het doen zijn, maar heeft wel een mening. Het is alsof je bij de koning op bezoek gaat. Ik kreeg het gevoel dat we alleen op cijfers werden beoordeeld.”

Kijken naar businessmodel

“Vaak moet je de juiste ingang kennen om iets geregeld te krijgen, zo zou het niet moeten zijn. Bij Knab werkt het volledig anders. Daar wordt ook naar de cijfers gekeken, maar er komt iemand langs om te kijken wat je nu eigenlijk doet en hoe het in elkaar zit. Dat is een andere manier van bankieren. Wij zagen tenminste iemand die zich verdiepte in ons businessmodel.”

Aantrekkelijk rendement op crowdfunding

Schalekamp wist dat Knab een eigen crowdfundingplatform heeft. “Ik heb overwogen om zelf te investeren via crowdfunding. Het is vrij eenvoudig. Als je een klein bedrag investeert, kost je dat de kop niet. Je krijgt een aantrekkelijk rendement waarbij je natuurlijk wel het risico loopt dat bedrijven de lening niet kunnen terugbetalen. Maar als je voldoende spreidt over verschillende projecten, durf ik dat risico best aan. Daarnaast investeren ze 10% mee.”

Onderhandelen over voorwaarden crowdfunding

“Als onderneming kun je zelf invloed uitoefenen op de voorwaarden”, zegt Schalekamp. “Er is bij ons wel een rentevoorstel gedaan, waar we over hebben onderhandeld. Want het draait uiteindelijk wel om geld. Ik ben blij dat we het gedaan hebben. Bij een bank word je al snel aan het lijntje gehouden. Dat kost tijd, geld en energie. Daar hadden we het niet zo snel voor elkaar gekregen.”

Zaakjes op orde hebben

Schalekamp heeft een eenvoudige tip voor de ondernemer die aan crowdfunding denkt: “Zorg dat je je zaakjes op orde hebt: je cijfers, je businessplan. Dan is het een goede manier om geld te lenen. Je loopt niet tegen een beoordeling aan waarbij je aanvraag wordt afgewezen omdat de computer zegt dat het niet kan. Het crowdfundingplatform is erop gericht om je plan te laten slagen.”

Financiering snel rond

“Bovendien is de snelheid van werken juist voor ondernemers een groot voordeel”, zegt Schalekamp. “Wij hadden de opdracht al binnen. We moesten alleen de financiering nog regelen. Je kunt als ondernemer niet zeggen: we doen het, maar we weten nog niet exact hoe we het gaan financieren. Dan hadden we de opdracht nooit gekregen.”

Ook aan de slag met crowdfunding?

Steeds meer ondernemers maken gebruik van alternatieve financieringsvormen. Zo maken ze de start of groei van hun bedrijf mogelijk. Crowdfunding is sterk in opkomst als manier om aan start- of groeigeld te komen. Het is een aantrekkelijke vorm van financiering nu kredietverstrekkers terughoudender zijn. Wellicht biedt crowdfunding ook voor u mogelijkheden. Maar, hoe pakt u dat aan? Welke platforms voor crowdfunding zijn er? Wat heeft u nodig om uw eigen crowdfunding tot een succes te maken. Dat leest u in de gratis whitepaper ‘Geld ophalen met crowdfunding’.