nieuws

Erik Oostwegel, ceo HaskoningDHV: ‘Opdracht AZ-stadion via mond-tot-mondreclame bij ons gekomen’

bouwbreed 3364

Erik Oostwegel, ceo HaskoningDHV: ‘Opdracht AZ-stadion via mond-tot-mondreclame bij ons gekomen’

Ingenieursbureau HaskoningDHV, dat zijn omzet in het eerste halfjaar mede dankzij overnames met 6 procent zag stijgen, mengt de klassieke ingenieursdiensten steeds meer met data savvy-ondernemerschap. Het onderzoek naar de instorting van het AZ-stadion trok afgelopen week de meeste aandacht.

Nee, ze hebben hun diensten bij AZ niet aangeboden. De voetbalclub kwam zelf naar HaskoningDHV toe, zegt Erik Oostwegel, bestuursvoorzitter van HaskoningDHV. “Dat ging via Feyenoord. We zijn betrokken bij het nieuwe Feyenoord-stadion. Daar is het lijntje gelegd. Mond-tot-mond-reclame.”

HaskoningDHV en onderzoeksleider Erik Middelkoop, die vrijdag vernietigende voorlopige conclusies over de gedeeltelijke instorting van het dak van het AZ-stadion presenteerde, hebben volgens Oostwegel een goede naam als het gaat om constructieleer. Dat stamt al uit de tijd van Corsmit en professor Jan Vambersky.

Instorting dak AZ-stadion is opeenstapeling fouten

“Het is een opeenstapeling van fouten”, zegt Oostwegel over de problemen bij het AZ-stadion. “Net als bij vliegtuigen die neergaan: het is nooit één ding dat misgaat. Het is altijd wel een samenloop van omstandigheden.”

Toch besteedt HaskoningDHV geen woord aan het project in Alkmaar in het persbericht over het eerste halfjaar. “Het AZ-project is leuk om te doen en om te laten zien wat we van constructies af weten. Het klinkt een beetje flauw, maar het zijn geen hele grote klussen.” Bovendien vond de instorting in augustus, in het tweede deel van het jaar, plaats.

Meer omzet en winst

Royal HaskoningDHV boekte in het eerste halfjaar van 2019 een omzet van 318 miljoen euro een groei van 5,6 procent, mede dank zijn drie overnames. Zonder overnames groeide de omzet 3,3 procent. De nettowinst kwam uit op 6,4 miljoen euro, ruim een miljoen meer dan vorig jaar in dezelfde periode.

Haskoning schuift op richting softwarebedrijf

Wel is er aandacht voor drie overnames van software- en datasciencebedrijven. Strategische investeringen. In januari werd het Britse Lanner overgenomen, dat voorspellende software maakt voor industriële bedrijven. In februari werd een minderheidsbelang genomen in het Singaporese H2i. Dat bedrijf maakt data-analyses die moeten helpen om overstromingsbestendiger te worden. Het in april gekochte Ambietal uit het Verenigd Koninkrijk levert overstromingsgerelateerde digitale diensten.

Schuift Royal HaskoningDHV steeds meer op in de richting van een softwarebedrijf? Oostwegel nuanceert. “De typische domeinkennis doorspekken we met digitaal ondersteunde dienstverlening: data science, data analytics. Dat soort kennis en kunde halen we naar binnen.” Maar ook voor minder “data savvy” diensten, zoals het behandelen van afvalwater met zuiverende bacteriën blijft er plaats, verzekert hij.

De klassieke business van engineering en design, maar ook speciale aandachtsgebieden als de energietransitie wil Oostwegel vernieuwen. “Ik ben ervan overtuigd dat je alles wat je kan automatiseren ook moet proberen te automatiseren, zodat onze mensen hun kennis in kunnen zetten voor creatieve oplossingen en niet voor herhaalwerk.”

Software dat kijkt of een straat onderloopt als het regent

De kennis en kunde van de ingenieurs moet gevat worden in software met big data, algoritmes en artificial intelligence. “Met een goed Nederlands woord: Productized solutions. Het is een beetje een buzz word; van oplossingen een product maken.”

Een mooi voorbeeld volgens Oostwegel is Bluelabel, dat vorig jaar samen met Achmea en Nelen & Schuurmans op de markt is gezet. Het is naar eigen zeggen de eerste waterkwetsbaarheidsscan ter wereld die op de vierkante meter inzicht geeft in regenwateroverlast. Voor gemeenten die binnenkort allemaal een stresstest moeten doen. “Daar hebben we een pakket voor ontwikkeld, waar de kennis van ons en de andere partijen in zit. Om te kijken of wijken en straten straks onderlopen als het hard regent.”

De gemeente Rotterdam is klant. Huisjeboompjebeter.nl/rotterdam heet de website. “Dan kun je op huisnummer precies zien of je kan verwachten of je voeten droog blijven als het hard gaat regenen.”

Software voor betere doorstroming wegen: ‘Je hoeft die extra baan niet te bouwen’

Het zijn de klassieke dingen die HaskoningDHV altijd deed. Maar nu geautomatiseerd en met abonnees. Aquasuite is zo’n product, dat al wat langer bestaat. Drinkwater- en afvalwaterzuiveringsinstallaties draaien op die software, waarbij met algoritmes vooruit gekeken wordt en de productie wordt aangestuurd.

Oostwegel heeft meer voorbeelden. Flowtack is een softwarepakket voor verkeersmanagement waar HaskoningDHV veel afname van verwacht, zowel in Nederland als in het buitenland. “Bij Flowtack kijk je niet alleen op kruispuntniveau, maar naar een netwerk van kruispunten. Zo kun je tot 40 procent verbetering van de doorstroming in de stad bewerkstelligen. En je zorgt voor veel minder CO2-uitstoot en fijnstof. Ga maar na: auto’s die optrekken, motoren die afslaan en weer aanslaan. Net zo belangrijk: over dezelfde infrastructuur krijg je 40 procent meer verkeer.  Dus je hoeft die weg helemaal niet uit te breiden of die extra baan te bouwen.”

Stikstof: ‘Nederland komt nu wel heel erg in de knel’

Sinds de stikstofuitspraak eind mei krijgt HaskoningDHV heel veel vragen van klanten wat dit betekent, zegt Erik Oostwegel. “Er is onduidelijkheid en onzekerheid bij klanten, zowel bij de industrie, de projectontwikkelaars als bij overheden. De gebruikelijke methodiek en beleidskader zijn van tafel maar er is nog niets voor terug. Hierdoor komen projecten van onze klanten stil te liggen, tenzij aantoonbaar is dat er geen stikstofdepositie is . Wij doen er alles aan om zodra de nieuwe methodiek en het beleidskader er is, onze klanten snel te helpen. Hiervoor hebben we een team opgezet bestaande uit ecologen, juristen, stikstofdepositie- en vergunningspecialisten.” HaskoningDHV is van oudsher betrokken bij vergunningverlening, zoals milieueffectrapportages en passende beoordelingen.  Oostwegel hoopt dat er snel meer duidelijkheid komt. “Want Nederland komt nu wel heel erg in de knel.”

Reageer op dit artikel