nieuws

Boze mkb’er over betalingstermijn: ‘Dit is zo kinderachtig’

bouwbreed 3460

Boze mkb’er over betalingstermijn: ‘Dit is zo kinderachtig’

Grote bouwers halen al jaren allerlei trucjes uit om betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, vinden onderaannemers. Mkb’er Piet Oosthoek is er klaar mee. “Die bedrijfsregeltjes zijn zo flauw.”

Betalingstermijnen van 60 of zelfs 90 dagen. Onderaannemers zijn het zat. Al jaren voelen ze zich de dupe van ‘foefjes’ die grote bedrijven hanteren om betalingen uit te stellen. Mkb-directeur Piet Oosthoek is een van hen. Hij stapte naar Cobouw met zijn verhaal over een akkefietje met Heijmans, omdat hij vindt dit dat soort praktijken afgelopen moet zijn.

Slechts één dag. Had zijn WKA-verklaring – een papiertje waarmee een bedrijf aantoont belasting en loonheffing te hebben afgedragen – een dagje langer geldig geweest, had hij nu allang al zijn geld gehad. Maar dat is niet het geval. Nog steeds heeft firma Oosthoek Groep naar eigen zeggen het bedrag van 14.000 euro dat Heijmans het bedrijf schuldig is voor een klus dat begin dit jaar afgerond is, niet gezien.

Direct betaald krijgen?

Direct betaald krijgen?

‘Ik vind dit zo ongelofelijk kinderachtig’

Oosthoek vindt dat oneerlijk. Op 28 februari dit jaar heeft hij een factuur ingediend en daarbij een geldige WKA-verklaring meegestuurd. Alles moest goed komen, dacht hij. Maar 60 dagen later, op 29 april, had hij nog steeds niets ontvangen. Na een belletje bleek dat zijn meegestuurde WKA-verklaring precies één dag niet meer geldig was. En dus betaalt Heijmans niet.

Piet Oosthoek

“Ik vind dit zo ongelofelijk kinderachtig”, vertelt Oosthoek gefrustreerd aan de telefoon, nadat hij een eerder artikel van Cobouw over een nieuwe betalingstermijn heeft gelezen. “Dit zijn dat van die bedrijfsregeltjes die worden gehanteerd, maar die zijn zo flauw. Daar maak ik me boos over. Grote bedrijven als Heijmans hebben een bepaalde machtspositie en daar maken ze goed gebruik van.”

Heijmans: ‘dit is de procedure’

Volgens Heijmans is dit nou eenmaal de procedure. De organisatie hanteert een betaaltermijn van 60 dagen en heeft op het moment van betaling een geldige WKA-verklaring nodig. “Wanneer dit niet het geval is, wordt de factuur ‘on hold’ gezet om de situatie in orde te maken. Daarna kan alsnog betaald worden”, verklaart woordvoerder Rik Hammer. Bovendien heeft Heijmans naar eigen zeggen een herinnering gestuurd dat de WKA-verklaring dreigde te verlopen.

WKA-verklaring 

Een WKA-verklaring is een verklaring waarmee een bedrijf aantoont belasting en loonheffing te  hebben afgedragen. Deze verklaring vragen ondernemers aan bij de belastingdienst en die moeten ze met elke opdracht meesturen. Of deze verklaring op de dag van de meegestuurde factuur geldig moet zijn, of pas als de betaling wordt gedaan, daar kan de belastingdienst geen antwoord op geven. “Dat is een juridisch aspect en moeten de partijen overleggen met een advocaat”, zegt een woordvoerder van de belastingdienst desgevraagd. Het enige wat de Belastingdienst kan doen is verwijzen naar art  35.12.1 ev.

Volgens Oosthoek klopt dit van geen kant. Een WKA-verklaring moet geldig zijn op het moment dat de factuur ingediend wordt, stelt hij. Niet op moment dat betaald wordt. “Dit slaat nergens op. Ze knopen er gewoon hun eigen regels aan vast. Ik begrijp dat er procedures zijn hoor, maar ik vind dit echt nergens op slaan. Bovendien heb ik helemaal geen herinnering gehad. Ze hebben letterlijk tegen mij gezegd dat ze dat niet naar iedereen zo’n herinnering kunnen sturen, daar beginnen ze niet aan.”

Boete belastingdienst

Oosthoek gaat er niet failliet aan, maar de uitstel van betaling door Heijmans levert hem wél problemen op. Hij moet nu een nieuwe WKA aanvragen, wat een maand duurt. Bovendien krijgt hij een boete van de belastingdienst van zo’n 700 euro én hij kan zijn eigen medewerkers niet op tijd uitbetalen. “Het gaat mij vooral om het principe. Dit soort grote bedrijven hebben een bepaalde arrogantie. Ze kunnen van alles maken en stellen hun eigen regels op.”

Heijmans is niet het enige bedrijf waar hij dit soort akkefietjes mee heeft gehad. ‘Foefjes’ met de G-rekening, uitvoerders die veel te laat opdrachtbonnen uitkeren. Hij maakt het vaak genoeg mee en is er klaar mee. “Daarom dacht ik: dit moet maar eens in de media. Ik vind het zo ongelofelijk dat dit gebeurt.”

Blij met verkorting betalingstermijn

Oosthoek is blij dat de wettelijke betalingstermijn straks van 60 naar 30 dagen gaat. Dat lost zeker iets op, zegt hij. Toch gelooft hij dat grote bedrijven altijd manieren vinden om onder betalingen uit te komen. “Heijmans heeft een batterij aan advocaten achter zich staan. Dit soort dingen kunnen ze gewoon maken.”

Volgens de ondernemer zou het al heel wat oplossen als grote bouwbedrijven meer naar de werkvloer zouden luisteren. “Ik denk dat de afstand tussen de administratie en de werkvloer te groot is en dat er daardoor onnodig veel dingen misgaan. De administratie heeft een te grote invloed op het hele verhaal.”

‘Al contact gehad’

Ondanks dat Heijmans overtuigd is zich aan de procedure te hebben gehouden, begrijpt het bedrijf wel dat deze situatie tot vragen heeft geleid. “Daarom  hebben we inmiddels ook contact gehad met de firma Oosthoek om de situatie uit te leggen. Zo gauw het weer op orde is met de WKA-verklaring, wordt de betaling direct vrijgegeven in ons betaalsysteem.”

Oosthoek moet het nog maar zien. Hij erkent dat Heijmans heeft gebeld, maar tot op heden heeft hij nog geen betaling gezien. “Wij zijn op het moment wel zover dat we voorlopig even geen opdrachten voor Heijmans willen doen.”

Reageer op dit artikel