nieuws

Tauw krijgt ‘meer smoel’ onder nieuwe directie: ‘Er zijn enorm gave projecten’

bouwbreed 2288

Tauw krijgt ‘meer smoel’ onder nieuwe directie: ‘Er zijn enorm gave projecten’
Foto: Guido Benschop

Henrike Branderhorst (47) en Ralph van Roessel (43) namen in november 2018 het stokje in het bestuur van advies- en ingenieursbureau Tauw over van Annemieke Nijhof. Ze zoeken naar markten waar het “Tauw-DNA” het best tot zijn recht komt. “Nederland is als het om ingenieursbedrijven gaat een vol land.”

De ingenieurs zitten een beetje in een verdomhoekje te verpieteren en moeten daaruit. Waarom geen flitsende Netflix-serie om het beroep van ingenieur wat seksiër te maken? De nieuwe directie ziet een tegenhanger van de serie Suits, dat het advocatenberoep aanzien gaf, wel zitten. “Er zijn enorm gave projecten. En de opgaven op het gebied van klimaat, duurzaamheid en circulariteit zijn gigantisch”, zegt Ralph van Roessel. “De bouw speelt daar een cruciale rol in.”

Ingenieurs moeten volgens hem “zichtbaarder zijn, durf tonen en smoel krijgen.” Ook Tauw zal de beschroomdheid meer van zich afwerpen en “meer smoel gaan tonen”, belooft Branderhorst. “We doen fantastische projecten. Dat gaan we meer laten zien.”

Samen met de medewerkers wordt de koers bepaald

De nieuwe directeuren hebben sinds het vertrek van Annemieke Nijhof, op 1 november 2018, het stuur in handen. Ze hebben een rondje Tauw gemaakt en hebben sleutelprojecten bezocht. Daarna hebben ze de lijnen voor de toekomst uitgezet. Ja, de nieuwe directeuren van Tauw zijn “ontzettend verschillend”, zegt Branderhorst. Niet alleen qua opleiding. De “rust en het overzicht” van Branderhorst tegenover de “energie en veranderingskracht” van Van Roessel levert volgens de laatste “synergie” op. Branderhorst is “formeel” de voorzitter van de directie, zegt ze. “Maar we besturen op basis van gelijkwaardigheid.”

Branderhorst en van Roessel zijn niet de enigen die de koers ban Tauw bepalen, benadrukt de ceo. Sinds 2017 hebben de medewerkers certificaten en zijn daarmee mede-eigenaar van het bedrijf. Een deel van hen, de “key-participants”, beslist en adviseert ook mee bij strategische beslissingen en de begroting. “Het zijn dus niet alleen de managers die de koers bepalen”, zegt Van Roessel.

Tauw wil zich meer laten gelden in de softe engineering

Tauw wil volgens Branderhorst zich meer laten gelden in de “softe engineering”. “We willen in de verkenning- en planfase een partner voor opdrachtgevers zijn. We maken dan een verkenning of planstudie, doen omgevingsmanagement, bodemonderzoek en buigen ons over zaken als water, ecologie en conditionering. Zowel op het gebied van droge als natte infrastructuur.”

Van Roessel: “We zullen zeker niet stoppen met de harde engineering, maar wel zullen we iets minder reken- en tekenwerk doen.”

Aan de voorkant van projecten kan Tauw meer toegevoegde waarde leveren. Een mooi voorbeeld hiervan is volgens Branderhorst de Stadsdijk Zwolle, waar het ingenieursbureau samen met een aannemerscombinatie in opdracht van het Waterschap Drents Overijsselse Delta de planfase van de versterking van de waterkeringen uitvoert.

Ook de N470, de weg bij Delft en Zoetermeer die energie moet gaan opleveren, is een paradepaardje voor Tauw.  Van Roessel: “Daar komt het DNA van Tauw tot zijn recht. We hebben meegeholpen om contracten te schrijven die ruimte geven aan aannemers om te innoveren.” Die innovatiekracht moet je volgens hem nu echt vrijmaken, omdat de duurzame opgaven in Nederland ontzettend groot zijn.

‘Een marge van 4 à 5 procent is gewoon te laag’

De omzet van Tauw steeg in 2018 van 118 miljoen naar 129 miljoen euro. De nettowinst is 3,8 miljoen euro. Branderhorst: “Het was een zeer goed jaar met een mooie omzetgroei. Alle entiteiten droegen daaraan bij. Het Nederlandse deel, dat tweederde van de omzet binnenhaalt, groeide wel iets sterker dan het buitenlandse deel. Ons doel voor 2020 en verder is ervoor zorgen dat de toegevoegde waarde stijgt en de winstgevendheid, de EBITDA, op 8 procent of hoger uitkomt.”

Annemieke Nijhof klaagde in vorig jaar nog over “flinterdunne” marges. Tauw kwam tijdens de crisis zelfs bij Bijzonder Beheer, de ziekenboeg, terecht. Van Roessel ziet nog steeds een lastige markt: “Een marge van 4 à 5 procent is gewoon te laag. De prijsdruk is er nog steeds. De marges staan vooral onder druk in de publieke sector.” Volgens hem hangt dat samen met de hoge tenderkosten “Je ziet veel raamcontracten. Dan moet je flinke kosten maken om aan een raamcontract te komen. Vervolgens moet je binnen het raamcontract weer tenderen.”

‘Nederland is een vol land’

De Tauw-directeuren zien bovendien na de crisis nog steeds veel concurrentie in de ingenieursmarkt. Branderhorst: “Nederland is als het om ingenieursbedrijven gaat een vol land.” Van Roessel: “Het is een drukke markt.”

Om de drukte te ontlopen zoekt Tauw plekken op waar de ingenieurs zich kunnen laten gelden, zoals de eerder genoemde Stadsdijk in Zwolle in de Weg van de energietransitie in Zuid- Holland. Ook schuift het bedrijf naar meer werk in de industriële markt. “In het buitenland zitten we voornamelijk al in de industrie.”

Niet stoppen met harde engineering

Tauw zoekt ook andersoortige opdrachtgevers op, zoals netwerkbeheerders, aannemers en niet-overheidsopdrachtgevers. Met het nieuwe dochterbedrijf Syntraal verhuurt het bedrijf technische deskundigen op interim-basis .

Reageer op dit artikel