nieuws

Huidige Eerste Kamer wil kwaliteitswet zelf afhandelen: ‘raar om dit dossier door te schuiven’

bouwbreed Premium 605

Huidige Eerste Kamer wil kwaliteitswet zelf afhandelen: ‘raar om dit dossier door te schuiven’
Shutterstock

Het is als een trage schaakpartij, waar geen eind aan lijkt te komen, met het verschil dat het niet meer in een remise kan eindigen; de behandeling van het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen. Minister Ollongren heeft maandag gereageerd op schriftelijke vragen van de Eerste Kamer. Of daarmee alle kou uit de lucht is, is nog maar zeer de vraag, zeggen senatoren van het CDA en GroenLinks tegen Cobouw: “Misschien komt er wel een derde termijn.”

Zorgen over kosten, zorgen over aansprakelijkheid, zorgen over risico’s, zorgen over bureaucratie en heel veel zorgen over de uiteindelijke puntjes op de i waar de Eerste Kamer geen grip op krijgt. Het is zeker niet gezegd dat minister Ollongren binnenkort wel de handen op elkaar krijgt voor de wet kwaliteitsborging voor het bouwen.

21 maanden geleden liep het voor de toenmalige minister pijnlijk af. Toen was er geen meerderheid voor de hervorming van het bouwtoezicht waar al jaren aan is gewerkt.

Opvolger Ollongren moest aan de bak. Ze paste de wet echter niet aan. Ze hield het bij een Bestuursakkoord. Mede daarom zijn er nog altijd twijfels bij senatoren van Groenlinks en Het CDA.

Wat? Wet kwaliteitsborging voor het bouwen?

Minister Ollongren moet de Bouwwet nog door de Eerste Kamer loodsen. 

Met deze wet wil de minister de bouwkwaliteit verbeteren. Over die kwaliteit en het toezicht daarop is al jaren discussie. Dat komt omdat na de vergunningverlening eigenlijk niemand kan garanderen of bouwbedrijven bouwden wat ze beloofden. Een oplevertoets moet daar verandering in brengen. Na bouwfouten moet het voor opdrachtgevers bovendien makkelijker worden om schade te verhalen op bouwbedrijven. Een nog op te tuigen Toelatingsorganisatie moet beoordelen of private kwaliteitsborgers en bouwbedrijven een goed systeem voor kwaliteitsborging hebben. Gemeenten blijven als bevoegd gezag wel meekijken op afstand.

De lijst van zorgen van de Christendemocraten is het langst. Zo vreest het CDA dat bouwbedrijven straks zo’n beetje voor alle bouwfouten opdraaien, zelfs als ze daar niets aan kunnen doen of als ze gemaakt zijn door onderaannemers.

Volgens minister Ollongren is dat een beetje overdreven. Zo ligt de bewijslast na een aangetroffen bouwfout volgens haar altijd bij opdrachtgevers.

Onafhankelijk

Maar er zijn meer zorgen bij het CDA. Want kan de toekomstige, private kwaliteitsborger wel voldoende onafhankelijk opereren? Ook die zorg tackelt de minister op papier, blijkt uit haar antwoorden op vragen van de Eerste Kamer.

En de leges, gaan die wel omlaag? Ook daar rekent Ollongren nog steeds op. Om precies te zijn met 156 tot 191 miljoen euro per jaar.

Zorgen zijn er ook bij D66, haar eigen partij. Die vreest vooral voor een dure en bureaucratische Toelatingsorganisatie (moet kwaliteitssystemen goedkeuren namens de overheid). Ollongren snapt dat dilemma, maar vindt aan de andere kant ook dat zo’n instantie “ook weer niet te zwak mag worden”.

Wegen

Wikken en wegen. Dat is wat de Eerste Kamer de komende tijd gaat doen. Bijvoorbeeld over de juridische houdbaarheid van het hierboven genoemde Bestuursakkoord.

“Het gaat om de gezamenlijke intentie”, legt Ollongren vooral het belang daarvan uit. Ze onderbouwt: “Uit een evaluatie van bestuursakkoorden blijkt dat bestuursakkoorden goed werken binnen de bestuurlijke verhoudingen die ons land kent.”

Nee, Ollongren lijkt er rotsvast van overtuigd dat dit wetsvoorstel de bouwkwaliteit verbetert. Sterker: de experimenten die er nog komen, zijn volgens haar niet eens nodig.

“Ik verwacht niet dat nieuwe proefprojecten zullen leiden tot wijzigingen in de nadere regelgeving”, schrijft ze letterlijk.

Eerste reacties

Neemt de Eerste Kamer genoegen met het Bestuursakkoord, de extra proefprojecten en haar onderbouwing?

“Ik heb de antwoorden van de minister nog niet gelezen”, zegt Frits Lintmeijer van GroenLinks. “Maar de keuze van de minister voor een Bestuursakkoord blijf ik bijzonder vinden. De wet zelf is niet gewijzigd.”

Feitelijk gezien heeft het mondelinge debat in de Eerste Kamer al plaatsgevonden (21 maanden geleden), weet Lintmeijer. Toch sluit hij een derde termijn niet uit. Hij hoopt dat de huidige senaat zal stemmen over het wetsvoorstel.

“Dat heeft niets met de nieuwe stemverhouding te maken –  ik heb trouwens ook geen idee hoe Forum voor Democratie over deze wet denkt – maar ik zou dat gewoon netjes vinden.”

Dolgraag

Lintmeijer weet dat zijn stem doorslaggevend kan zijn. Hoe hij gaat stemmen, weet hij nog niet. “Ik ga eerst de antwoorden rustig bestuderen. Daarna bespreek ik ze met de fractie. Of het een moeilijk besluit wordt? Dat weet ik wel zeker. Het wordt een lastige afweging.”

Greetje de Vries van het CDA, voerde 21 maanden geleden, het verzet tegen de wet aan. Ook zij heeft de antwoorden van de minister op de vragen van de Eerste Kamer nog niet gelezen en ook zij wil dolgraag zelf stemmen over het veelbesproken voorstel.

“Ik zou het raar vinden als we dit dossier uit handen geven en overlaten aan de nieuwe Eerste Kamer”, zegt De Vries. “Welke kant het balletje oprolt? Ik heb nog geen idee. Ik heb echt nog geen idee.”


Lees hier alle antwoorden van de minister op de vragen van de Eerste Kamer

 

Reageer op dit artikel