nieuws

Ludieke personeelswerving in de bouw rukt op. “Maar het werkt maar even”

bouwbreed Premium 2426

Ludieke personeelswerving in de bouw rukt op. “Maar het werkt maar even”

Van een sprookjesverhaal tot een pop up store: de bouwsector weet in deze tijd van personeelsschaarste van gekheid niet hoe het aan nieuwe medewerkers moet komen. Toch leveren ludieke arbeidsmarktcampagnes een goede respons op. Maar hoe houdbaar is zo’n trukendoos?

Eigenaar Sander van den Hurk van bouwbedrijf Timbor gooide het eind vorig jaar over een andere boeg. Geen personeelsadvertentie in de regionale krant, maar een social mediacampagne waarin hij aangaf op zoek te zijn naar een timmerman zonder snor. De vacature werd duizenden keren gedeeld en leverde hem vier timmerlieden op.

Op vergelijkbare wijze kwam Timbor daarna aan een metselaar (‘die steenrijk wil worden’) en een werkvoorbereider (‘die netjes met bestek eet en werkt’).

De succesvolle nieuwe wijze van personeelswerving leidde tot een andere aanpak van de bedrijfscommunicatie. Van den Hurk adverteert niet meer in de regionale krant (“die wordt niet gelezen door jongeren”) en neemt nog dit voorjaar een social mediamanager aan voor een paar uur per week. “We gaan ons meer online presenteren, onder meer met een maandelijkse column over het bedrijf.”

Orly & Endevoets probeerde het met een sprookjesverhaal op een steigerdoek in het centrum van Den Bosch, waarbij geïnteresseerden konden solliciteren door een bouwhelm te passen en een foto daarvan door te sturen. Dat leverde minder op dan verwacht, zegt Gideon Verhoeven, HR-manager bij het onderhoudsbedrijf. “Een teleurstellende vijf tot tien reacties.” Toch wil Orly & Endevoets op ludieke wijze blijven werven. “Vooral op de social media Facebook, Twitter en LinkedIn. We zijn daar weliswaar al jaren actief, maar we willen meer opvallen.”

Ingenieursbureau Antea Group opende eind oktober een week lang een pop up store op het centraal station van Utrecht. Een aanvullende activiteit naast de arbeidsmarktcampagne op beurzen, banenmarkten, social media en in vakbladen. De pop up store leverde meer dan honderd inschrijvingen op en het aantal sollicitaties op de jobsite werkenbijanteagroup.nl nam toe met 25 procent. Mooie bijvangst was de betrokkenheid van medewerkers bij de actie. “Die was groter dan verwacht”, zegt Irma Kooistra van Antea Group. “Berichten over de pop up store werden massaal gedeeld en op kantoor was de actie hét onderwerp van gesprek.”

Korte termijnsucces

Personeel werven op een ludieke manier werkt dus? Dat is wel erg kort door de bocht, vindt Jeroen Meerum Terwogt, partner bij Building Heroes, dat professionals in de bouw, vastgoed en infra bemiddelt. Korte termijnsucces ligt op de loer. “Zulke acties aan de voorkant zijn leuk, maar je moet ook aan de achterkant je verhaal waarmaken en daar invulling aan geven. Anders zijn je nieuwe medewerkers meteen weer vertrokken bij je.”

Met die achterkant bedoelt Meerum Terwogt vooral aandacht. “Geld is niet langer de belangrijkste drijfveer. Het gaat om aandacht. Dat betekent dat je niet alleen focust op werving, maar ook op on-boarding. Ervoor zorgen dat je nieuwe mensen snel tot hun recht komen. Dat ze voldoende aandacht krijgen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Koppel bijvoorbeeld een nieuwe werkvoorbereider aan een ervaren collega zodat hij zich goed kan ontplooien. Daarmee maak je de oudere collega ook duurzaam inzetbaar.” Vooral millennials zijn erg gericht op ontwikkeling. “Die willen hun portefeuille vullen met toffe ervaringen.”

‘Denk na over wie je bent en wat je uitstraalt’

In plaats van een speelse campagne kunnen bouwbedrijven beter personeel werven op een manier waarbij ze dicht bij zichzelf blijven. “Denk na over wie je bent en wat je uitstraalt. Wat maakt jouw bedrijf anders en welke mensen horen daarbij? Storytelling is daarbij belangrijk. Wij benadrukken bijvoorbeeld de ontwikkelingsmogelijkheden en gave projecten waar we bij betrokken zijn, zoals de Noord/Zuidlijn en Forum Rotterdam. Dat werkt beter dan alleen maar zeggen dat je een werkvoorbereider nodig hebt. Dat levert nul komma nul respons op. Die werkvoorbereider kan op honderd plekken beginnen. Uit eigen onderzoek weten we dat een werkvoorbereider gemiddeld twee tot drie keer per week via LinkedIn wordt benaderd.”

In vergelijking met andere sectoren is de bouwsector nogal conservatief op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, zegt Meerum Terwogt. “Maar ik signaleer wel een wil tot verandering. Bouwbedrijven merken dat het op de bestaande manier niet meer lukt.”

Reageer op dit artikel