nieuws

Bouwceo’s over 2019 | Ballast Nedam-topman Cenk Düzyol blaakt van zelfvertrouwen: ‘We hebben een internationale supply chain, dat is een van onze krachten’

bouwbreed Premium 5771

Bouwceo’s over 2019 | Ballast Nedam-topman Cenk Düzyol blaakt van zelfvertrouwen: ‘We hebben een internationale supply chain, dat is een van onze krachten’

Ballast Nedam heeft alle verlieslatende projecten in 2018 afgerond en verwacht break even te draaien. Over 2019 en de jaren erna is Ballast Nedam-topman Cenk Düzyol heel positief. Met in het oog springende projecten verwacht het bedrijf prima te kunnen verdienen en veel mensen te kunnen werven. “De mensen vinden onze mooie projecten leuk. Nee, ze houden ervan!”

Eerst maar een verontschuldiging. “My Dutch is not improving, sorry for that”, lacht Cenk Düzyol. We doen het interview in het Engels. De Turk is sinds de overname door Rönesans in 2016 de topman van Ballast Nedam. Hij mocht direct aan de bak. Herstructeren en reorganiseren. Mede door oude projecten bleef het bedrijf na de overname nog een paar jaar zwaar verlieslatend.

De grote vraag is: maakt het bedrijf in 2018 wel winst? En hoe hangt de vlag erbij voor 2019? “Iedereen wil dat weten”, grinnikt Düzyol. Exacte cijfers heeft hij nog niet, maar hij wil wel een tipje van de sluier oplichten. “In 2018 zullen we break even draaien.” Qua omzet was het een “goed jaar”. Dat er nog onvoldoende winst is, komt volgens de topman door de investeringen die gedaan zijn. Zo is er een nieuw regiobedrijf: Ballast Nedam Midden, en is er een nieuw business unit Renewables. Ook waren er nog enkele probleemprojecten die in 2018 afgerond werden. Daar is Ballast Nedam in het nieuwe jaar vanaf, 2019 zal een beter resultaat opleveren. “We zullen nettowinst maken”, verzekert Düzyol. “En omzet zal 15 tot 20 procent stijgen.”

Ballast Nedam wil dé wolkerkrabberspecialist van Nederland worden

Ballast Nedam verwacht veel van een opvallend rijtje nieuwe, grote projecten die sinds de overname door Rönesans zijn binnengehaald. Düzyol somt op: het grootste winkelcentrum van Nederland de Mall of Netherlands, de uitbreiding van het WTC in Amsterdam, Cooltower in Rotterdam, de Blankenburgverbinding, de Galaxy Tower in Utrecht en de Rotterdam Building. “We zijn op zoek naar unieke, grote ontwikkelkansen.” De topman durft te stellen dat Ballast Nedam koploper in de Nederland wordt als het gaat om dit soort grote, complexe gebouwen. “Onze omzet in dit soort projecten zal groter zijn dan van vergelijkbare divisies van andere grote bouwbedrijven.”

De Cooltower die Ballast Nedam gaat bouwen in Rotterdam.

Voor wie het nog niet weet, noemt hij het nog maar een keer op: Rönesans heeft vijf van de tien hoogste torens van Europa gebouw. De hoogste is de Lakhta Center Tower in Sint Petersburg, in opdracht van Gazprom. De toren is 462 meter hoog. In Nederland wil Ballast Nedam ook dé hoogbouwspecialist worden, te beginnen in Rotterdam. “Als aannemer, en als de kans zich voordoet ook als ontwikkelaar. Je hebt een gespecialiseerd bedrijf nodig voor hoge gebouwen en wij hebben de capaciteit. Wij kunnen met internationale teams werken en hebben een internationale supply chain, dat is een van onze krachten”, lanceert Düzyol zijn bedrijf.

Jonge mensen krijgen hoge functies

Het herboren Ballast Nedam blaakt van zelfvertrouwen. Het bouwconcern ligt goed in de markt bij vaklieden die op zoek zijn naar boeiend werk, zegt Düzyol. Volgens hem willen engineers, werkvoorbereiders en projectmanagers dolgraag voor het bedrijf werken. “Om eerlijk te zijn: dat was in 2016 na alles wat er is gebeurd niet het geval. Maar nu zien we dat behoorlijk aantrekken. Mensen voelen zich uitgedaagd door onze projecten. Ze vinden het leuk, nee, ze houden ervan! “We geven nieuwe, jonge mensen veel ruimte en verantwoordelijkheid in hoge functies.” Dat Ballast Nedam de verliesjaren achter zich heeft gelaten, maakt het bedrijf zeker ook interessanter, geeft hij toe. Ballast Nedam is de afgelopen jaren flink versterkt en verjongd. Rönesans schuwde het daarbij niet om goede mensen uit het buitenland te halen. Ook uit de internationale groep van Rönesans-bedrijven.

Ook onderaannemers haalt Ballast Nedam zo nu en dan uit het buitenland. Bijvoorbeeld als hun specialiteit in Nederland niet voorradig is en/of hun prijzen de pan uit rijzen. De topman zag de materiaalkosten in Nederland het afgelopen jaar soms wel met 10 procent stijgen. In 2019 verwacht hij nog meer prijsstijgingen, zowel op arbeid als op materiaal. “De prijzen zullen met meer dan de inflatie stijgen en meer dan menigeen denkt.” En misschien de jaren na 2019 ook nog wel. “We zien het nog niet stoppen.”

De probleem van verder stijgende kosten is volgens Düzyol het gevolg van de stijgende vraag, zowel naar woningen als utiliteitsgebouwen. “Beschikbaarheid van productiecapaciteit is echt een probleem, ongeacht het soort project.”

Gevels en glazen puien komen uit Turkije

De oplossing van Ballast Nedam? “We zijn onderdeel van een grote internationale groep, we proberen ons te onderscheiden en niet te afhankelijk te zijn van de lokale markt.” Concreet: Er wordt gebruik gemaakt van onderaannemers en toeleveranciers uit verschillende landen. Een Turks bedrijf maakt bijvoorbeeld de aluminium gevels en glazen puien. “Het bedrijf werkt al twintig jaar in België en werkt ook in Londen.” Staalconstructies worden onder andere in Portugal gemaakt. En ook in Roemenië heeft Ballast Nedam onderaannemers zitten. “Wij hebben meer toegang tot productiemiddelen dan onze concurrenten. Zo’n netwerk heb je gewoon nodig”, zegt Düzyol. Niet alleen om de kosten laag te houden. “Soms gaat het er gewoon om dat je als onderaannemer ergens goed in bent en dat een project niet wordt vertraagd. Dat is ook waardevol, dan is prijs minder belangrijk.”

Ballast Nedam is dan wel steeds aantrekkelijker voor nieuwe vakmensen, toch is het vinden van voldoende handjes ook voor het bedrijf uit Nieuwegein een puzzel. “Het uitvoerende werk in de bouw is in heel Europa een probleem. In heel veel landen groeit de sector.” Maar arbeiders van buiten de EU, zoals Turkije, mogen niet langdurig in de EU werken. En omdat jonge Nederlandse mensen volgens Düzyol de bouw niet zien zitten, lopen er veel Polen, Roemenen, Bulgaren en Portugezen op de bouwplaatsen in Nederland rond. Ook bij Ballast Nedam.

Belofte risico’s eerlijker te verdelen wordt niet waargemaakt

Bij de huidige vijf grote infraprojecten, inclusief de Blankenburgverbinding, ziet de topman minder personeelsproblemen.“Wij hebben de Blankenburgverbinding goed kunnen bemannen in ieder geval.” Wel is hij kritisch over de risico’s die door opdrachtgevers naar aannemers geschoven worden. “We hebben besloten dat we niet meedoen bij een aantal nieuwe projecten die binnenkort op de markt komen.” Van de belofte van publieke opdrachtgevers dat de risico’s evenwichtiger verdeeld zouden worden tussen opdrachtgever en -nemer komt volgens hem nog niet veel terecht.

Ook de bouwsommen die opdrachtgevers voor infraprojecten incalculeren, zijn volgens hem niet “up to date”. “Ze getuigen niet van realiteitszin, in deze tijd van stijgende bouwkosten. De risico’s zijn en blijven hoog, daarom zijn we erg selectief met inschrijvingen.”

Dat Ballast Nedam voorzichtig is kan ook niet anders, gezien waar het bedrijf vandaan komt. “We hebben vijf slechte jaren gehad, waarin het bedrijf veel heeft geleden, vooral op infraprojecten, door zeg maar een omzetgedreven benadering. Door de risico’s die het bedrijf toen nam, ging het bijna failliet.”

Nieuwe strategie: zero loss making

Ballast Nedam heeft het herstructureringsproces net achter de rug, evenals alle verliesgevende projecten, zegt Düzyol. “We hebben nu een duidelijke strategie: die noemen we: zero loss making. Geen van de projecten mag verlies maken. We zitten in een business met hele kleine marges. We nemen veel risico voor lange periodes. Als het bedrijf verlies maakt, is niemand in het bedrijf blij. Dus kunnen we maar beter risico-avers zijn.”

Welke infraprojecten Ballast Nedam laat schieten, zegt hij niet. Het zijn er twee. Maar hij waarschuwt de bouwers die het project wel aannemen. “Die zullen op dezelfde problemen stuiten als wij. Er zit echt geen magie in ons gebouw, het is geen nucleaire wetenschap. De kosten die wij maken, zullen vergelijkbaar zijn met die van andere bedrijven. Als iemand zegt dat hij het 10 procent goedkoper kan, dan geloof ik dat niet.”

Reageer op dit artikel