nieuws

Heembouw: ‘Plek waar mensen graag willen werken’

bouwbreed Premium 1872

Heembouw: ‘Plek waar mensen graag willen werken’
Peter Lammertink, directeur van Heembouw

Mensen en cultuur zijn van grote waarde voor een onderneming, beseffen ze bij Heembouw. Met een duidelijke visie op werkgeverschap zorgt de bouwer al jaren voor zijn werknemers. “Bevlogen en betrokken medewerkers zijn heel belangrijk voor ons.”

Gaat het over goed werk­geverschap dan legt Heembouw – omzet 166 miljoen (2017), op de loonlijst 275 werknemers – de lat bijzonder hoog. De bouwonderneming wil de beste werkgever in de bouw zijn, die het beste uit talenten van mensen haalt.

“Een bewuste keus, vertelt Lammertink op het kantoor in Roelofarendsveen. “Onze filosofie gaat uit van het creëren van een plek waar mensen graag willen werken, waar ze zich veilig voelen en vrijheid krijgen om hun werk te doen. We zijn een werkgever waar je jezelf kunt zijn, en waar je je kunt ontwikkelen. De betrokkenheid bij Heembouw zorgt voor veel loyaliteit en meer dan gemiddelde inzet. Door de bevlogenheid van onze mensen zijn we in staat om de klantverwachtingen te overtreffen en bieden we de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen.”

Bevlogenheid en betrokkenheid. De twee woorden komen een aantal keren terug tijdens het gesprek met Lammertink, financieel directeur Roland van Oostrom en hr-manager Nienke Schilstra van Heembouw. Geen wonder: ze vormen een belangrijk onderdeel van de identiteit en cultuur van het bouw­bedrijf.

Rond 2013 zag Heembouw al aankomen dat de arbeidsmarkt weer krap zou worden. Het was volgens hen dan ook zaak om nog meer dan anders te investeren in het werven van nieuwe mensen. En om naar buiten toe te laten zien wat Heembouw wil zijn en wat het op dat vlak heeft te bieden. Schilstra: “Daarbij is het beeld dat we naar ‘buiten’ schetsen, ook echt hoe het ‘binnen’ is. Dat krijgen we ook vaak van nieuwe mensen te horen, dat het congruent is.”

‘Die sterke cultuur is overigens niet iets dat top-down werkt. Die cultuur zit in de hele organisatie’

“Onze filosofie en beleid maakt dat mensen graag bij ons willen blijven werken”, vult Lammertink aan. “En onze cultuur is daarbij doorslaggevend. Daardoor kunnen we mensen vasthouden. En kunnen we kwalitatief goede mensen binnenhalen. Die sterke cultuur is overigens niet iets dat top-down werkt. Die cultuur zit in de hele organisatie.”

Of het ook tot een hogere winst leidt? “Dat is lastig te meten, en eigenlijk is dat ook niet waar we ons in beginsel mee bezighouden”, vertelt Van Oostrom. “Natuurlijk is het zo dat als werknemers het naar hun zin hebben, ze minder vaak ziek zijn en uitstroom lager ligt. De kern voor ons is dat wij geloven dat het investeren in onze mensen zorgt voor goede resultaten.”

Lammertink: “Er wordt wel eens gezegd: 10 procent hogere betrokkenheid is 1 procent meer winst. Die betrokkenheid en bevlogenheid zijn bij ons hoog. Met passie en plezier werken, daar gaat het ons om. En natuurlijk willen we ook geld verdienen, maar dat is uiteindelijk het effect.”

Volgens hr-manager Schilstra zorgt de sterke cultuur van Heembouw – mede gebaseerd op de kernwaarden nieuwsgierig, origineel, verbindend, ambitieus en concreet – voor behoud en aantrekken van nieuwe mensen. “De onderlinge verbondenheid was er in het verleden, is er nu en zal hopelijk altijd blijven.”

‘Er wordt nadrukkelijk niet alleen geselecteerd op kwaliteit, maar ook op persoonlijkheid en drijfveren’

De Heembouw-cultuur wordt ook goed bewaakt. Dat begint al bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. “Daarin wordt nadrukkelijk niet alleen geselecteerd op kwaliteit, maar ook op
persoonlijkheid en drijfveren. We zoeken mensen die goed bij ons passen”, aldus Schilstra.

“We willen goede mensen binnenhalen. En we zoeken naar diversiteit”, benadrukt Lammertink. “Gekke papegaaien, noem ik die wel eens. Iemand kan heel goed zijn in zijn werk, maar als hij of zij niet kan samenwerken, dan past hij niet bij ons. Iedereen is onderdeel van onze cultuur.”

Afgelopen jaar trok Heembouw 55 nieuwe medewerkers aan. Volgens Schilstra zegt het veel dat een groot aantal van hen ‘binnen’ kwamen via een van de eigen mensen. “Want zij weten heel goed wie er bij ons past en wie niet.”

Personeelstekort:

Personeelstekort:
Om nieuwe werknemers snel thuis te laten voelen en hen de cultuur bij te brengen, maakt Heembouw veel werk van de zogenoemde onboarding. De eerste twee maanden gaan nieuw­komers bij veel collega’s langs en leren ze de organisatie door en door kennen door bezoeken aan bouwplaatsen, overleggen en workshops. Het cultuurspel en een lunch met de directie maakt daar ook onderdeel van uit. De periode wordt afgesloten met een presentatie voor een aantal collega’s waarin de nieuwe collega mag aangeven wat hem is opgevallen en welke tips hij heeft voor verdere verbetering.

“Dat nemen we heel serieus”, zegt Van Oostrom. “We willen een gevoel geven dat ze warm worden ontvangen. Snel onderdeel worden van Heembouw, daar gaat het om. Door deze manier van introductie vinden nieuwe werknemers hun collega’s sneller, want ze hebben elkaar dan al uitvoerig gesproken. Daardoor voel je je eerder thuis.”

Reageer op dit artikel