nieuws

High-tech reparatie verlengt levensduur kozijn met 30 jaar

bouwbreed 3984

High-tech reparatie verlengt levensduur kozijn met 30 jaar

Door rotte kozijndelen te vervangen door digitaal ingemeten en CNC gefreesde stukken kan de levensduur van kozijnen volgens Infinity Repair met zeker 30 jaar worden verlengd. De nieuwe aanpak, waarin alles traceerbaar is via een chip in het kozijn, bleek goed voor het allereerste Komo Innovatiecertificaat.

Infinity Repair is twee en half  jaar terug opgericht door Nico Heijmen, die er op dat moment al een hele carrière in de bouw op had zitten. Hij begon met een eigen aannemers- en onderhoudsbedrijf om (voorlopig) te eindigen als een soort bedrijvendokter, met diverse nevenfuncties bij de Regieraad en Bouwend Nederland. Hij kent de bouwwereld dus zowel van de praktisch uitvoerende als van de meer bestuurlijke kant.

Vanuit zijn laatste rol als mede-oprichter van Building Changes dat zich bezighield met innovatie begon het bij Heijmen weer te kriebelen.  Het irriteerde hem al jaren dat veel oplossingen voor herstel van rotte kozijnen ondanks grote beloften vaak maar kort soelaas bieden. De beloofde tien jaar halen ze zelden. Terwijl er afgelopen twintig jaar grote stappen zijn gezet in de ontwikkeling van conserveringsystemen, houtverduurzaming en verbindingstechnieken.

Geen gepruts meer op locatie

De oplossing zag hij in digitalisering en prefabricage. Geen gepruts meer op locatie, maar heel nauwkeurig inmeten, voorbereiden en alles in de werkplaats prefabriceren zodat het op locatie precies past en netjes verlijmd kan worden.

Gegevens van het rotte kozijn worden doorgegeven aan de timmerfabriek via een speciale app.

 

Dat levert misschien niet de goedkoopste reparatie op, maar  wel een heel hoogwaardige die voorkomt dat het complete kozijn vervangen moet worden. Heijmen: “Kozijnen rotten toch altijd op dezelfde plekken, op de onderdorpel en rond de hoeken onderin. Dat zijn de plekken waar het vocht blijft staan. Als je die delen goed en betrouwbaar kunt vervangen, kun je de rest van het kozijn laten zitten. Dat is goedkoper dan nu oplappen om over een jaar of zeven alsnog de complete kozijnen  te moeten vervangen.”

Aanvankelijk zette Heijmen zijn zinnen op hoogwaardige kunststoffen en het 3D printen van het vervangende kozijn deel. “Dat komt er ook zeker aan”, vertelt hij via de telefoon, “maar het duurt nog een paar jaar. 3D-printen heeft nog even nodig om echt een betrouwbaar techniek voor kozijnreparaties te worden.” Daarom kwam hij na een lange zoektocht uiteindelijk uit bij wat gangbaardere materialen en technieken, die onder strikte kwaliteitsborging worden gerealiseerd.

Al zoekende kwam hij uit bij Accoya-hout, het verduurzaamde zachthout waarmee inmiddels zo’n 15 jaar goede ervaringen zijn in de houtwereld. Daar besloot hij CNC-gefreesde nieuwe kozijnstukken van te maken die heel nauwkeurig worden verbonden met een gecertificeerde lijmverbinding. Alles wordt afgewerkt met een verfsysteem van Sigma dat ook een van de partners is van Infinity Repair.

Speciale frees- en boormallen garanderen strakke verbinding

De firma uit Waddinxveen voert al die handelingen niet zelf uit, maar laat dat doen door gecertificeerde schilder- en onderhoudsbedrijven. Infinity Repair geeft hun de juiste training, voorziet ze van cruciale hulpmiddelen als frees- en boormallen en ontsluit de complete kwaliteitsbewaking met alle documenten op een chip die wordt geïntegreerd in het kozijn.

Alles begint volgens Heijmen bij het nauwkeurig inmeten. Daarvoor heeft het bedrijf een speciale app ontwikkeld waarmee licentiehouders heel nauwkeurig de gegevens door kunnen geven van het kozijn dat reparatie behoeft. In de fabriek worden uit het Accoya hout een precies passend kozijndelen gefreesd bestaande uit een onderdorpel en bijbehorende stijlstukken.

Zodra dat klaar is wordt het rotte deel van het oude kozijn met een speciaal ontwikkelde frees- en boormallen uit het kozijn gefreesd. De mallen zorgen voor heel nauwkeurige passing van de verbinding met het reparatiedeel, waardoor er veel minder epoxy nodig is. Alles sluit op de millimeter op elkaar aan. De chip zit steevast in het linker stijlstuk. Daar ligt de complete historie vast van de hersteloperatie, het gebruikte hout en de afwerking alsmede de gegevens van de licentiehouder die de klus heeft uitgevoerd. Alles is dus traceerbaar.

Inmiddels is Infinity Repair bij twee grote projecten toegepast, een zorginstelling in Gouda  en een complex van Woonstad Rotterdam. Verder zijn er diverse particulieren en vastgoedeigenaren die de weg via licentiehouders hebben gevonden naar het innovatieve reparatieconcept. Heijmen gaat er vanuit dat de vraag nu goed op gang zal komen. Zeker nu het Komo Innovatiecertificaat is verleend. Hij staat te popelen om meer schilders- en onderhoudsbedrijven wegwijs te maken in de systematiek, die de levensduur van kozijnen volgens hem met dertig jaar verlengt. Zonder het succesvol afronden van de training kan iemand niet aan de slag, evenmin als zonder het diploma Timmerman 2 dan wel vijf jaar aantoonbare werkervaring. Het wordt allemaal vastgelegd in een soort digital factory gekoppeld aan die chip, die het hart vormt van de kwaliteitsbewaking en herleidbaarheid van Infinity Repair. Alles is tot in lengte der dagen herleidbaar.

Koppeling aan BIM Model of Madaster

Als Heijmen verder  kijkt kan hij zich voorstellen dat de NFC chip in zijn kozijnen ook gebruik wordt om het complete gebouwdossier op te slaan. “Zo’n chip kan natuurlijk ook op elke andere plek in een huis worden aangebracht. Maar aangezien wij hem toch al aanbrengen, is het een kleine moeite daar het complete gebouwdossier aan te koppelen. Voor grote vastgoedeigenaren die toch al de kozijnen door ons laten doen is dat wel zo handig. En de koppeling met het BIM-model, de documenten van Madaster of andere systemen, is een fluitje van een cent.”

Reageer op dit artikel