nieuws

Verhagen: schuldvraag instorting Eindhoven nu niet relevant

bouwbreed 3490

Verhagen: schuldvraag instorting Eindhoven nu niet relevant

Is het de schuld van de bouwer? Of is de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport toch veroorzaakt door een ontwerpfout? Niet relevant nu, meent Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. “We moeten eerst de veiligheid van burgers in andere gebouwen garanderen.”

Rob Nijsse, hoogleraar aan de TU Delft kwam afgelopen week met de opmerkelijk uitspraak dat de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport niet zou zijn veroorzaakt door een ontwerpfout, maar door een uitvoeringsfout die is ingegeven door de “verloedering van de bouwsector”.

Verhagen wil inhoudelijk niet ingaan op de uitspraken van Nijsse. “Op dit moment vind ik het niet zo relevant wie de schuld heeft of wie voor de schade opdraait. Wij willen zo snel mogelijk de eventuele problemen in andere gebouwen opsporen én oplossen en de veiligheid van burgers kunnen garanderen. Wie opdraait voor de schade is chapiter twee.”

De voorzitter van Bouwend Nederland roept bouwbedrijven op om mogelijke problemen zo snel mogelijk op te sporen en informatie over gebouwen die zijn uitgerust met breedplaatvloeren zo snel mogelijk te delen.

“Ik constateer dat er nog altijd een hoop onduidelijk is over de omvang. Dat levert een hoop maatschappelijke onrust op voor burgers en gebouweigenaren.”

Helpdesk voor bouwers

Bouwend Nederland heeft een speciale helpdesk ingericht voor bouwers met vragen. Ook kunnen bouwers steun krijgen bij het doorlopen van het stappenplan, waarmee kan worden vastgesteld of er instortingsgevaar dreigt voor bestaande gebouwen.

Vijfhonderd leden waarvan het vermoeden bestaat dat zij met dit type vloeren werken, zijn door de branchevereniging actief benaderd. Afgelopen vrijdag kwamen ongeveer vijftien bouwers in Zoetermeer bijeen om over de kwestie te spreken.

De inzet is nu om de totale omvang van het probleem zo snel mogelijk in kaart te hebben. Een ultimatum wil Maxime Verhagen niet stellen. “Liever gisteren dan vandaag, maar we melden alleen wat we nu weten. Ik ga niet in op speculaties, maar wees er zeker van: wij zitten niet stil.”

Tevreden over regie Binnenlandse Zaken

Over de wijze waarop het landelijke probleem wordt aangepakt, is Verhagen tevreden. Meer en meer bereiken Cobouw geluiden dat de regie over dit omvangrijke dossier soms ver te zoeken is. Nog altijd zou er in constructieland veel onduidelijkheid bestaan over de bepalingsmethode waarmee kan worden vastgesteld wanneer een gebouw wel of niet veilig is.

Verhagen is het daar niet mee eens. Het stappenplan dat Binnenlandse Zaken liet opstellen om potentiële probleemgebouwen te doorlopen, is volgens hem helder genoeg. “Of het ontbreekt aan regie? Zo zie ik dat niet. Met het ministerie, constructeurs en gemeenten zijn we constant in overleg en werken we aan een inventarisatie van het probleem.”

Wel ziet Verhagen dat niemand het overzicht heeft. “Dat leidt tot veel speculaties en zorgt soms voor onnodige onrust die ik ook begrijp. Ik kijk hier ook naar een betonnen vloer. Weet ik veel of die veilig is. Dat denkt iedere burger ook.”

Terugroepactie

In de auto-industrie is het gebruikelijk dat fabrikanten auto’s met mankementen terugroepen. Een vergelijkbare terugroepactie voor gebouwen met breedplaatvloeren is volgens Verhagen niet mogelijk. “Bovendien haalt een partij als Opel ook niet alle auto’s terug. Die bekijkt eerst in welk type een bepaald systeem is toegepast. In die fase zitten wij ook nog.”

Afgelopen maandag kwamen afgevaardigden van Bouwend Nederland, de Bond Fabrikanten Betonproducten Nederland, VNconstructeurs, Vereniging Bouw- en  Woning Toezicht Nederland, Rijksvastgoedbedrijf, Hageman, TNO en TU-Delft bij elkaar op het ministerie van Binnenlandse Zaken.

De partijen gaven daar aan dat ze goed met het stappenplan kunnen werken. Wel is behoefte aan meer toelichting. Afgesproken is om hiervoor een toelichtend document te maken waarin andere voorbeeldberekeningen, informatie over meetmethoden op locatie en een beschrijving van mogelijke versterkingsmethoden komen te staan.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels