nieuws

Henk Willem van Dorp: ‘Machtsongelijkheid ergert me’

bouwbreed 7980

Henk Willem van Dorp: ‘Machtsongelijkheid ergert me’

Hij is een opmerkelijk ondernemer. Henk Willem van Dorp van technisch dienstverlener Van Dorp uit Zoetermeer schuwt de controverse niet. Hij spreekt vrijuit over het belang van cultuur en hoe installateurs het beter moeten doen. Hij heeft ook een boodschap voor grote opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat: “Ze moeten daar wel beseffen dat ze aantrekkelijk moeten blijven om voor te werken”.

Voordat Henk Willem van Dorp (58) dit jaar met vakantie ging, vroeg hij bij personeelszaken een lijst op van de langdurig zieken in zijn bedrijf. Waarom? Samen met zijn vrouw wilde hij ze allemaal een kaartje sturen. Om te laten zien dat hij ze niet vergeten is. Cultuur. Daar draait dit verhaal om. Groeien zonder je identiteit te verliezen. En Van Dorp is de identiteitsbewaker. Op zijn kaartje dat hij aan het eind van het gesprek overhandigt staat het ook: “Rentmeester”.

Hij krijgt elke twee weken een bedrijf aangeboden

Het bedrijf van Van Dorp stond vorig jaar nog op plek 12 in de Cobouw-lijst van grootste installatiebedrijven. Dit jaar zal hij in de top10 staan, zegt Van Dorp, maar daar gaat het hem helemaal niet om. Hij zegt dat hij elke twee weken een bedrijf krijgt aangeboden ter overname. Hij hapt zelden toe. Hoogstens twee keer per jaar. Want als hij binnenkomt merkt hij al of er een ziel in het bedrijf zit. Of mensen zich betrokken voelen en een stapje extra willen doen. Willen ze dat niet of ontbreekt die geest? Dan laat hij het voorbij gaan, zegt hij.

‘We hebben de warmte van een familiebedrijf, maar niet de klefheid’.

“Cultuur is heel lastig meetbaar”, legt Van Dorp uit. “Maar je moet het gevoel hebben dat er ondernemerschap is. Decentrale bevoegdheden, met veel autonomie en veel taakvrijheid. Er moet een intrinsieke motivatie zijn om de klant te willen helpen. We hebben de warmte van een familiebedrijf, maar niet de klefheid. We zijn geen verzamelplaats van non-talent.”

Hoe doe je dat dan? Met de huidige lage marges en veel concurrentie.

“Je moet niet elke opdrachtgever willen hebben. Toen het minder ging hebben we ook streng naar de klantenlijst gekeken. Wie zorgt voor veel gezeur en levert niets op? Daar neem je dan afscheid van. Dat lijkt normale bedrijfsvoering, maar in de installatiebranche zie je het heel weinig. Daar neemt iedereen alles aan. Ook al kost het geld. We zitten er echt niet kil zakelijk in, maar het is wel goed om je opdrachtgevers tegen het licht te houden. Zij evalueren ons en dus hebben wij ook dat recht. Voor welke klant willen we nu echt graag werken? We nemen ook wel eens afscheid. Dan verhogen we de prijs en dan ben je er ook zo vanaf”.

Van Dorp was onlangs bij een bijeenkomst van Uneto-VNI en viel daar op door zijn ongepolijste uitspraken. Zo zei hij: “Het is belangrijk om te erkennen dat we erg vastzitten in stramienen. We moeten af van ‘u vraagt en wij draaien’. We moeten leren meedenken met de opdrachtgever. En dat vraagt om een andere aanpak waar we vaak helemaal niet goed in zijn.”

‘Hoe aantrekkelijk is het nog om voor Rijkswaterstaat en de Rijksgebouwendienst te werken? Die vraag stellen ze zich helemaal niet.’

Hij knikt als we de uitspraken terughalen en zegt plompverloren: “We zijn wel een heel gedwee volkje van installateurs. De Rijksgebouwendienst en Rijkswaterstaat, die ook op die bijeenkomst waren, leven heel erg in de overtuiging dat er nog steeds sprake is van een kopersmarkt. Dat zij kunnen bepalen hoe het proces verloopt. Maar dat is niet meer zo. Er is zoveel werk. Het is een verkopersmarkt geworden. Hoe aantrekkelijk is het nog om voor beide partijen te werken? Die vraag stellen ze zich helemaal niet.” Hij vervolgt: “Ze hebben lange tijd alle risico’s bij de aannemers gelegd. Daar komen ze nu wel een beetje van terug. Alleen gaat in onze branche de schaarste erg toenemen de komende jaren. Ze moeten wel beseffen dat zij aantrekkelijk moeten blijven om voor te werken. Dat besef is er nu te weinig.”

Van Dorp zou dus best zonder de opdrachten van Rijkswaterstaat en de Rijksgebouwendienst kunnen?

“Ja. Wij hebben een marktaandeel onderhoud&beheer in utiliteit van zo’n 8 procent. In aanleg is dat maar 1 procent. We zijn van niemand afhankelijk. Er zijn genoeg opdrachtgevers en uiteindelijk kiezen we dus zelf. Mij ergert de machtsongelijkheid. De installatiebranche gaat er te gemakkelijk van uit dat we ons moeten voegen naar de opdrachtgevers.”

Iedereen klaagt momenteel dat het zo lastig is om mensen te vinden.  

“Het is geen probleem, het is een vraagstuk. Ik ben blij met deze situatie. De hoge vraag legt een bodem in de markt. Dat ik niet iedereen direct kan helpen, ja, dat is jammer. Maar het is niet anders. Als jij niet op tijd reserveert bij een restaurant zit het ook vol. Installateurs vinden het vanzelfsprekend dat iedereen altijd bij ons terecht kan. Dat is niet terecht. Je moet een keuze durven maken. Ik doe dit werk al 32 jaar en heb in totaal drie maanden lang een personeelsoverschot gehad. En iets korter dan 32 jaar een personeelsgebrek. Het valt echt reuze mee. Daar kun je mee leven.”

Je bent erg van het decentrale model. Je hebt bijna 60 zelforganiserende teams verspreid over het land. Hoe bestuur je dat?

Van Dorp: “Controle betaal je altijd, vertrouwen soms. Ik bedoel: controle kost zo veel aandacht, tijd en geld. Altijd. Als je vertrouwen geeft gaat dat bijna altijd goed. En soms gaat het mis, maar dan corrigeert het team dat zelf. Controle is goed, vertrouwen is beter. Onze medewerkers nemen thuis belangrijke besluiten. Gaan relaties aan, kopen huizen. Proberen kinderen op te voeden. Als ze nu op het werk op dezelfde manier met de vraagstukken omgaan als thuis, dan kan er niet veel fout gaan. Dat is het enige wat ik vraag.”

‘We hebben eens een fraudeur gehad. Hij heeft eerst bij een andere installateur gewerkt en werd daar na drie jaar betrapt. Bij ons na zes maanden.’

“De termen bedrijfsleven en gezinsleven suggereren twee werelden, maar dat is niet zo. Ik geloof daar heilig in. We hebben eens een fraudeur gehad. Hij heeft eerst bij een andere installateur gewerkt en werd daar na drie jaar betrapt. Daarna ging hij naar een andere installateur en daar werd hij na anderhalf jaar gepakt. Bij ons duurde dat zes maanden. Wij deden het dus beter. Hoe deed hij dat? Hij liet veel spullen ophalen, maar leverde ze niet bij de bouwplaats en liet ons en dus de opdrachtgever wel betalen. Drie keer dezelfde opzet, dezelfde manier van werken. Door onze cultuur werd hij eerder betrapt.“

Waar staat dit bedrijf over vijf jaar?

“Dan is het nog wat groter. Over tien jaar moeten mijn zoons het doen. Verkopen doe ik niet. Daar wordt niemand beter van. Wat moet ik met die zak geld? Een grotere boot kopen? Ik wil het gezond houden voor de volgende generatie. Ik geef het door. Inderdaad: ik ben de rentmeester”.


Boodschap aan de opdrachtgevers en bouwers

Van Dorp heeft een boodschap voor opdrachtgevers: “Neem je rol als launching customer serieus. Vroeger was de baas van Rijkswaterstaat een ingenieur. Een inhoudelijk deskundige. Nu is hij een jurist. Dat is een wereld van verschil. De technische kennis en voortrekkersrol is verloren gegaan.”

De boodschap voor de bouwers: “Richt je op integrale samenwerkingsrelaties in plaats van onderaannemersrelaties. Als je kiest voor echte samenwerking en je je processen optimaliseert dan is er veel meer te verdienen, dan met al die wisselende contacten. We hebben jarenlang voor een winkelketen gewerkt. En elke volgende winkel die we deden moesten we goedkoper doen dan de vorige. De kosten per vierkante meter daalden, omdat we zo nauw samenwerkten. Dat is voor iedereen goed.”


Van Dorp

Henk Willem van Dorp (58) is in 1985 de onderneming Van Dorp Installaties met 10 mensen gestart in Zoetermeer. Inmiddels omvat het bedrijf 14 vestigingen, ruim 1.200 medewerkers en een omzet van bijna 190 miljoen euro. Van Dorp is een landelijk werkende ‘totaalinstallateur’ met 14 autonome vestigingen. Van Dorp gelooft dat elke regio zijn eigen cultuur kent en dat elke vestiging zich daarom moet richten op de regionale klanten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels