nieuws

Zweden staat open voor kruisbestuiving

bouwbreed Premium

Stockholm dijt elk jaar verder uit met zo’n 20.000 inwoners. De Zweedse hoofdstad hongert naar woningen maar ook naar infrastructuur. De bouwlust biedt volgens Edmund van der Heijden, hoofduitvoerder bij de Zweedse bouwer JVAB, de Nederlandse aannemerij goede kansen.

Groot Stockholm is met twee miljoen inwoners de grootste en snelstgroeiende stad van Zweden. Gerenommeerde Zweedse bouwconcerns als NCC, Skanska en PEAB hebben hun handen vol aan diverse bouw- en infraprojecten. Er wordt een nieuwe bypass aangelegd (start 2012, bouwtijd acht jaar met een merendeel aan tunnels, begroting 2,8 miljard euro) en diverse andere grootschalige spoor- en wegenwerken. Van der Heijden: “Zweedse bedrijven kunnen het werk niet aan omdat de personeelsmarkt beperkt is. Normaal zou dit de projectprijs opdrijven, maar buitenlandse bedrijven krijgen de kans om een graantje mee te pikken. De Duitse bedrijven Bilfinger Berger, Strabag en Züblin en het Deense Pihl zijn al neergestreken.”

Landmeter

De Brabander Van der Heijden werkte in Nederland als uitvoerder maar woont al weer twaalf jaar met zijn Zweedse vrouw en kinderen in Stockholm. In Zweden begon zijn carrière opnieuw. Hij startte als landmeter bij JVAB, een bedrijf gespecialiseerd in onder- en bovengrondse infrastructuur en geeft inmiddels leiding aan veertig van de 150 medewerkers. De overgang van Nederland naar Zweden kostte hem geen moeite, zegt Van der Heijden. “De Zweedse cultuur is vergelijkbaar met die van Nederland. Het grootste verschil is het arbeidsethos, de Zweden werken om te leven. Dat merk je onder meer aan de uitgebreide sociale voorzieningen. Daarnaast is er verschil in communicatie. Veel Zweden mijden zo lang mogelijk de confrontatie. Nederlanders zijn rechter voor hun raap.”

Een ander groot verschil is het Zweedse klimaat. Met temperaturen die ’s winters oplopen tot min dertig graden Celsius, worden alleen de maanden april tot en met oktober effectief gebruikt voor de aanleg van infrastructuur. Van der Heijden: “In Zweden bestaat er geen vorstverlet, maar praktisch betekent dit dat er bij circa min twintig niet meer normaal gewerkt wordt. De wintermaanden worden gebruikt om de rotsachtige bodem bouwrijp te maken, vaak met dynamiet. Asfalt mag in die periode alleen gedraaid worden in noodgevallen. Gevolgen voor de prijs heeft dit echter niet, omdat concurrenten met hetzelfde probleem kampen. Wel kosten infraprojecten de bedrijven ‘s winters tien tot twintig procent meer geld, omdat zij de grond bijvoorbeeld sneeuw- en ijsvrij moeten maken.

Naast infraprojecten werkt Stockholm ook aan grootschalige saneringsprojecten. Mede doordat Stockholm in 2010 als eerste hoofdstad in Europa was uitgeroepen tot European Green Capital, heeft de stad besloten tot 2050 in het centrum flink te investeren in de sanering van inbreidingslocaties. De grondprijs is inmiddels hoog genoeg om de aantrekkelijke locaties bij het water tot woongebied te transformeren. Probleem is dat deze locaties vaak vervuild zijn door industrie die daar gevestigd was. Volgens Van der Heijden is het nu de kans voor JVAB om hierin aandeel te verwerven. Zijn Nederlandse roots geven hem daarin een duw in de rug. “Er is nog te weinig concurrentie. Zweden heeft een achterstand op saneringsgebied en Nederlanders worden als ervaringsdeskundigen gezien.”

Samenwerking

Met JVAB heeft Van der Heijden, die zich inmiddels aangesloten heeft bij het Zweedse netwerk Schonere Grond, twee jaar geleden voor het eerst – en voor gevestigde partijen onverwachts – een saneringswerk gewonnen: Annedal, een grootschalig bouwproject nabij luchthaven Bromma. “Het scheelde slechts een half procent met concurrent NCC, dus we hebben de calculatie niet slecht gedaan. Het project heeft ons aan sanerings- en infrawerkzaamheden inmiddels zo’n 13 miljoen euro omzet opgeleverd.”

JVAB staat open voor internationale samenwerking. Van der Heijden: “We hebben vaker met buitenlandse partijen samengewerkt. Dat levert mooie kruisbestuiving op. Want ook al houdt de sterke Zweedse vakbond een extra oogje in het zeil bij buitenlandse aannemers op het naleven van de regels en wetten, als lokale speler kunnen wij deze projecten niet alleen aan. En buitenlandse aannemers hebben een Zweedse partner nodig.”

Reageer op dit artikel