nieuws

Zonder de Haagse normen wordt er niet gebouwd

bouwbreed

Een stalen overkapping beschermt sinds een week het publiek op de Haagse Turfmarkt tegen kleine voorwerpen die uit de bouwkraan vallen. Maar er is meer nodig voor een veilige bouwplaats.

Een veiligheidszone van 16 meter hanteert de gemeente Den Haag rondom de
bouwput van de Jubi Torens. Gemeten vanaf de gevel. Staan de kranen daar nog
voor, dan maakt de zone daar een uitstulping. Op de plattegrond van de
bouwplaats wijst teammanager Vincent Hilhorst van Bouwtoezicht precies de
veiligheidszones aan. Op sommige plekken vallen die binnen de bouwput, maar op
veel plaatsen ook royaal daarbuiten. De tram op de Schedeldoekshaven rijdt
bijvoorbeeld dwars door de veiligheidszone. Dat betekent dat daar
beschermingsmaatregelen moeten worden getroffen tegen vallende boutjes, moertjes
en klein gereedschap. Net als al gebeurd is boven de Turfmarkt, een drukke
verbindingsstraat tussen het Centraal Station en de Haagse binnenstad. Zodra er
grote hijsen plaatsvinden boven terrein waar mensen zich bevinden, moeten die
tijdelijk met verkeersregelaars worden tegengehouden. “Want tegen een vallend
gevelpaneel van 1000 kilo is geen overkapping bestand”, aldus de
toezichtambtenaar. De zones op Hilhorsts plattegrond vloeien voort uit een
beleidsplan dat in 2006 door het gemeentebestuur werd goedgekeurd. Omdat er
rekening wordt gehouden met het verwaaien door wind en wervelingen rondom, wordt
de zone groter naarmate een bouwwerk of hijshoogte groeit. Met elke 10 meter
bouwhoogte wordt de veiligheidszone rondom het bouwwerk een meter breder.

Extra strop

Hilhorst en zijn team deden inspiratie op voor de normen in oude
veiligheidsbladen van de Arbeidsinspectie en in normen die Duitse
schoorsteenbouwers gebruiken. De Haagse normen staan sinds 2006 als document RIS
138137 op de website van de gemeente en worden ook veel door andere gemeenten en
opdrachtgevers gebruikt. Want op landelijk niveau blijkt er weinig geregeld op
het gebied van valveiligheid voor de omgeving. De voortvarendheid van Den Haag
heeft volgens Hilhorst te maken met de lange geschiedenis van het bouwen boven
de Utrechtse baan. “Toen zijn we de noodzaak gaan beseffen voor duidelijke
regels. De aannemers dachten dat als ze een extra strop zouden gebruiken ze met
hun last wel boven de snelweg konden zwaaien. Maar dat vonden wij onverantwoord.
Toen zijn we hard gaan werken aan duidelijke normen.” Zelfis Den Haag in elk
geval blij met de regels, stelt Hilhorst. Het strookt misschien niet helemaal
met het streven tot deregulering, maar schept wel veel duidelijkheid. Ook van
aannemers krijgt hij om die reden vaak positieve reacties. Zij weten in vroeg
stadium waar ze aan toe zijn en kunnen betrouwbare calculaties maken die niet
voortdurend bijgesteld hoeven te worden omdat pas tijdens de bouw iemand gaat
nadenken over de veiligheid. Het dwingt partijen om in een eerder stadium hun
plan goed door te denken en tot een bouwbaar ontwerp te komen. Bouwcombinatie
JuBi wil verkeersstremmingen zoveel mogelijk voorkomen door geleid te gaan
hijsen, weet de toezichtambtenaar. Daarbij worden zware bouwdelen langs
geleiderails tegen de gevel naar boven getakeld. Mocht een vracht losschieten
dan moet die geblokkeerd worden door een automatische zekering. Hilhorst is
razend benieuwd naar de details van dat systeem en watvoor nieuwe mogelijkheden
dat weer schept.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels