nieuws

KPN-toren vervangen door woontoren

bouwbreed Premium

rotterdam – De voormalige KPN-toren aan de Binnenrotte in Rotterdam gaat binnenkort tegen de vlakte om plaats te maken voor een 70 meter hoge woontoren. Volgens ontwikkelaar OVG zou herontwikkeling te veel kosten.

Alleen de paalfundering van het kantoorgebouw uit 1970 wordt grotendeels hergebruikt. De rigoureuze oplossing maakt een eind aan langdurige studies om woningen in de betonkolos onder te brengen. “Het bestaande gebouw is bombastisch en heeft zware gevels. Herontwikkeling werd te complex. Door te kiezen voor nieuwbouw ontstaat een gebouw met een stramien dat is toegesneden op woningbouw,” vertelt ontwikkelingsmanager Maarten van Buuren (OVG). In juni begint de sloop, waarbij eerst alle geprefabriceerde gevelelementen worden afgevoerd.

De nieuwbouw, ontworpen door Kollhoff Architecten, wordt 20 meter hoger dan het bestaande gebouw. Daarmee krijgt het precies de maximale hoogte die hier met het oog op de nabijgelegen Laurenskerk is toegestaan. De losstaande gemetselde toren (plattegrond 28×28 meter) met opvallende erkers krijgt 120 in grootte en prijs variërende appartementen en 1000 vierkante meter winkels en horeca in de hardstenen plint.

Ook de lagere KPN-bebouwing op hoek van de Librijesteeg en de Binnenrotte sneuvelt onder de slopershamer. Ervoor in de plaats komt 15.000 vierkante meter kantoorruimte, ontworpen door architectenbureau Rapp+Rapp. Ook dit wordt uitgevoerd in oranjerode baksteen. Net als de toren krijgt dit deel een groen dak van aluminiumplaat.

De vooroorlogse KPN-centrale tussen de twee bouwplekken wordt opgeknapt. KPN vocht enkele jaren geleden met succes dreigende sloop aan. Verplaatsing van de telefooncentrale zou te complex zijn. Het bestaande kantoordeel aan de zijde van de Botersloot (4000 vierkante meter) krijgt een winkelfunctie. De tweehonderd parkeerplaatsen worden deels gerealiseerd tussen de beide centrale delen, in drie lagen en met een daktuin erop.

De Laurenshof, zoals OVG het complex heeft gedoopt, is een van de eerste �sterlocaties� die in het gebied worden ontwikkeld. Het gemeentebestuur steekt extra energie en geld in die locaties om het – sinds de sloop van het spoorviaduct rommelige – gebied weer op orde te krijgen. Behalve de Laurenshof gaat het om Ichthus, Sint-Jacobsplaats, Grotemarkt en Huf. Eerder stonden veertien sterlocaties op het programma. Een deel viel af vanwege het slechte economisch tij, een ander deel wegens de aanwezigheid van de spoortunnel, waardoor bouwen onverzekerbaar werd. Ook voor de nieuwbouw Laurenshof waren uitvoerige studies vereist met het oog op de spoortunnel.

De aanbesteding van het complex gaat binnenkort van start, naar verwachting begint de bouw in december.

Reageer op dit artikel