nieuws

Woningbouw rond Rotterdam Airport geen probleem

bouwbreed Premium

“Er liggen nu voorstellen voor een geluidszonering rond Rotterdam Airport. Dat was ook wel nodig want er was niets. Het is nu echt cowboy-land.” Dat was de Zuid-Hollandse gedeputeerde G. Brouwer op de presentatie van de gemeente Rotterdam en de Luchthaven Schiphol, exploitant van Rotterdam Airport, van de toekomstplannen voor de Rotterdamse luchthaven.

Die voorstellen bevatten voor het eerst een harde geluidscontour (35 KE) die is gebaseerd is op 27.500 vliegtuigbewegingen per jaar. Meer dan vorig jaar (20.000), maar minder dan de ruim 30.000 die Schiphol wilde. Bovendien worden in de toekomst de kleine vliegtuigen, bijvoorbeeld les- en reclamevluchten, van het vroegere Zestienhoven geweerd.

Het aantal van 27.500 is ook enige duizenden meer dan de gemeente Rotterdam wilde. Maar omdat er steeds minder lawaaiige toestellen komen, en omdat er in de toekomst veel minder ’s nachts mag worden gevlogen, is het aantal huizen dat echt ernstige overlast heeft, flink gedaald, zoals vorige week al bekend werd. B en W van Rotterdam denken nu dan ook een goed evenwicht tussen milieu en economisch belang te hebben gevonden, aldus wethouder Hans Kombrink.

Haken en ogen

Volgens de dienst Stedebouw + Volkshuisvesting van Rotterdam heeft het nieuwe plan met de 35 KE-zone als uitgangspunt geen consequenties voor de nieuwbouw in het gebied. “Er valt geen nieuwbouw binnen de wettelijke 35 KE-zone,” aldus een woordvoerder van deze gemeentelijke dienst. “Het betekent dat de Vinex-plannen voor Noordrand door kunnen gaan.” De woordvoerder geeft wel aan dat als er wordt besloten de norm op 20-KE te stellen er tweeduizend woningen niet kunnen worden gerealiseerd.

Maar er zitten toch nogal wat haken en ogen aan de plannen. Ten eerste moet de raad van Rotterdam er een beslissing over nemen. Die heeft zich in het verleden zeer gevoelig getoond voor de bezwaren van de bewoners uit met name Overschie.

Daar liggen vooral de woningen die last hebben en houden van het geluid. Maar, zo zei Kombrink, het Rijk stelt hoe dan ook nog een geluidscontour vast, omdat er niets is. Dat kan dan maar beter op basis van deze plannen, zo vindt hij. De gemeenteraad staat dus eigenlijk buitenspel.

Bovendien is de verplaatsing van het grootste deel van de kleine luchtvaart naar een plaats op de Zuid-Hollandse Eilanden nog lang niet in kannen en kruiken. Gemeenten als Middelharnis, Goedereede en Spijkenisse hebben al laten weten weinig te voelen voor een grasbaan voor “vliegende grasmaaiers”, zoals zelfs directeur R. Wondolleck van Rotterdam Airport ze noemt. Pas begin 1999 zou de provincie zou het streekplan kunnen wijzigen.

Reageer op dit artikel