nieuws

Ontwerpers Zwaan vallen van voetstuk

bouwbreed

Techniek is weerbarstig. De ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam en het Poteam Kop van Zuid hadden alle mogelijke windproeven en computersimulaties uitgevoerd. Echter een matige storm in combinatie met regen was voor de Erasmusbrug fataal. De de hemel in geprezen verbinding tussen de bevolkingsgroepen van Noord en Zuid moest worden gesloten. De ingenieurs wachten op de resultaten van nieuwe onderzoeken.

Op een inderhaast ingelaste persconferentie op het stadhuis over de slingerende tuien tussen dek en pyloon, zitten wethouder van verkeer en vervoer van Rotterdam, J. van der Tak, en de top van Gemeentewerken met hun mond vol tanden. Omslachtig leggen zij uit verrast te zijn. “Het is moeilijk te verkopen dat een brug die net open is al weer dicht moet. Het is niet goed voor ons imago”, aldus Van der Tak.

Rotterdam heeft nu TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) ingeschakeld om de in trilling geraakte tuien te onderzoeken. Medio volgende week moeten de resultaten bekend zijn. NLR heeft overigens bij de bouw van de brug ook de verwachte trillingen berekend. Op basis van die berekeningen zijn schokbrekers aangebracht in de tuien, die nu onvoldoende blijken te werken. De oorzaak van de misrekening is nog onduidelijk. “Uit de eerdere onderzoeken kwam dit gedrag niet aan het licht”, aldus Freek Meijer, namens Gemeentewerken podirecteur Erasmusbrug. Volgens Gemeentewerken heeft het vermoedelijk te maken met een combinatie van wind en regen. Door de regen die langs de draden stroomt, verandert de vorm van de draden en daardoor ook het trillingsgedrag van iedere tui.

Minieme details

Navraag bij gerenommeerde ingenieursbureaus geeft lakonieke reacties. Hoe je ook rekent, modellen dekken nooit helemaal de werkelijkheid, dat blijkt nu maar weer eens. “Afhankelijk van de aannames sluit een model beter of slechter aan bij de werkelijkheid. Die aannames moeten van te voren gedaan worden, zonder dat de werkelijkheid bekend is”, zegt een van hen.

Ook constructeur prof. ir. A. Krijgsman van ABT, die kort in het allereerste stadium bij de keuze van het ontwerp betrokken was, blijft nuchter: “Of het goed gaat of niet kan in minieme details zitten. Waarom waaien bij de buurman de pannen van het dak en bij mij niet? Dit soort problemen bij tuibruggen zijn geen onbekend fenomeen. De oplossing kan soms in kleine dingen zitten.”

De tuien midden in de overspanning van de Erasmusbrug zijn inmiddels onder extra spanning gezet en ook nog eens door extra lijnen aan elkaar vastgemaakt. Door de kracht in de tuien te verhogen wordt de eigen frequentie van de tui verhoogd. Het aanspannen van de kabels is op een relatief eenvoudige manier te doen. Tijdens de bouw van de brug zijn de kabels ook in fasen nagespannen. De voorzieningen daarvoor zijn dan al aangebracht. Aan het einde van de bouw wordt door nastellen van de kabels de perfecte kromming in het brugdek verkregen. De voorzieningen worden ook gebruikt als bij onderhoud een tui vervangen zou moeten worden. Het aanspannen van kabels moet met de nodige zorg gebeuren. Wordt de een tui aangehaald dan zal dat andere ontlasten. Dat heeft zijn invloed op de eigen frequenties.

Het is eigenlijk alleen bij stalen bruggen dat trillingen in de tuikabels tot problemen leiden. Dat komt omdat het rijdek van een deze bruggen ongeveer drie keer lichter is dan een dek van beton. Dat betekent dat het krachtenniveau in de tuien van een stalen tuibrug lager is dan bij een tuibrug met een betonnen brugdek. En dat houdt weer in dat in de kabels van stalen tuibruggen eerder ongewenste trillingen ontstaan dan bij betonnen tuibruggen. De Erasmusbrug zou met de huidige vorm niet in beton te maken zijn geweest.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels