blog

Gratis wonen in ruil voor het meten van jouw leven?

bouwbreed 477

Innovatieve spelers als Google en Amazon betreden in rap tempo met nieuwe businessmodellen het wereldwijde werkveld van ontwikkelen, bouwen en wonen.
 ‘’Wat zou je doen? Amazon belt je om samen een grote wijk te ontwikkelen waar mensen gratis kunnen wonen, in ruil voor het meten van hun leven en toegang tot die data”?

Gratis wonen in ruil voor het meten van jouw leven?
Suzanne van de Kerk

Deze vraag werd mij gesteld bij een panelgesprek op de Building Holland. Duidelijk werd dat het onderwerp tot discussie leidt. Veel mensen willen hun leven thuis niet gemeten hebben. Laat staan dat deze informatie ook nog commercieel wordt gebruikt.

De steeds belangrijkere rol van data is evident. Daarnaast gaan technologische ontwikkelingen exponentieel snel en rollen en structuren veranderen.
Zo investeert Amazon in de hele keten. Vorig jaar in een eigen hoogwaardige, innovatieve prefab fabriek en recent nam het bedrijf zelfs voor een miljard dollar deurbelabonnementenbedrijf RING over, aanvullend op de Smart Home producten.
Naast de productontwikkelingen van Google (Assistent, Home en Duplex) die impact hebben op het gebruik van ons huis, ontwikkelt Google Sidewalklabs met behulp van digitale technologie en data een enorme wijk Waterfront in Toronto.

In ons land zijn er in Helmond plannen voor een wijk met overal sensoren die data genereren. Met privacy en ethiek gaan we zorgvuldig om en de privacy die mensen wensen moeten we waarborgen.
Maar mocht Amazon me bellen, dan zou ik volmondig ‘ja’ zeggen. Er zijn mensen die nu al in zo’n wijk willen wonen. De data kan namelijk ook worden gebruikt voor het bevorderen van het welzijn van bewoners en het functioneren van de wijk. Via co-creatie kunnen we ontdekken welke latente behoeften er zijn en toetsen wat geïnteresseerden wel en niet willen delen. Uiteindelijk zal voor onze kinderen slimme technologie in huis en het ‘meten van je leven’ straks net zo ‘onmisbaar’ zijn als een mobiele telefoon voor ons nu.

Met een branche waarin onderscheidend vermogen van alle partijen onder druk staat, geven nieuwe verdienmodellen in de toekomst bestaansrecht aan nieuwe toetreders én aan bestaande partijen. Bovendien is samenwerking bij nieuwe verdienmodellen essentieel.

Voor wie anders durft te denken en doen, kan juist een nieuwe toetreder mooie kansen bieden!


Yvonne van Mierlo, Directeur Blauwhoed Studio bij Blauwhoed

 

 

 

Reageer op dit artikel