blog

Een echte blikvanger

bouwbreed Premium 1667

Natuurlijk weten we dat ook een campagne die volledig de plank mis slaat voor heel veel aandacht kan zorgen. Wat we ook weten is dat naar buiten proberen uit te stralen wat je eigenlijk niet bent al snel door de mand valt.

Een echte blikvanger

We weten ook dat het ambt van ambtenaar niet bij iedereen dynamisch over komt en ook de gemiddelde leeftijd van ons ambtenarenapparaat hard stijgt. Dit alles in een mixer en wij hebben de ingrediënten voor een broodnodige wervingscampagne van een mooie Hanzegemeente.

De campagne in bewegende beelden bekijk je met de mond open en de website doet mij denken aan een LP hoes van DoeMaar uit de jaren 80 van de vorige eeuw. In die eeuw had een ambtenaar trouwens nog ‘aanzien’ als kennisdrager. De naam van de campagne? ‘Zin in gezeik’. De verantwoordelijke wethouder en voormalig marketeer, heeft een reclamebureau ingeschakeld om een hippe campagne op te zetten, puur gericht op jongeren.

Echt met hele vette functies; van datajunkie, probleemoplosser, budgetwaakhond tot blikvanger. Gelukkig hoefde er geen hond dit budget te bewaken, de gemeente had geld over. Wie zijn eigenlijk de zeikerds waar je zin moet hebben als jongere? Dat is de inwoner, de leverancier, de aannemer, maar kan ook de directe collega zijn. Kortom, een heftige doelgroep dus. In dezelfde stad kent een vooroorlogse wijk een rattenplaag.

De bewoners denken dat het verouderde riool een rol speelt en laat op eigen initiatief een onderzoek doen. Voor rattenbestrijding ligt bij de gemeente een plan op de plank, er is echter nog geen geld voor handen. De kekke omschrijving van de toekomstige functie wel denk ik, dit keer komt hij echter niet uit Hamelen. Een ambtenaar hoeft voor mij niet kek en jong te zijn, maar professioneel met aandacht voor het vak en kwaliteit. En natuurlijk met hart voor zijn of haar stad, in dit geval voor ‘mijn’ stad, mijn kekke Hanzestad.


Karin Rog, directeur Klant & Markt ReintenInfra

Reageer op dit artikel