blog

Innovatie, omdat het kan(sen biedt!)

bouwbreed 733

Innovatie, omdat het kan(sen biedt!)

Zowel de traditionele als de innovatieve vastgoed business waren op de Provada dit jaar goed vertegenwoordigd. Bij bepaalde partijen was geen spoor van vernieuwing en innovatie te ontdekken, op andere plekken werd slim ingespeeld op trends en ontwikkelingen in de markt.

Veel nieuwe ideeën, processen en producten waren er bij matchmaker Holland Contech. Provada Future is uitgegroeid van een bescheiden stand tot een inspirerend gebied met innovaties. Zo hebben wij daar samen met startup BetonBallon het nieuwe leefconcept XOLiving gelanceerd: een nieuwe dimensie in wonen met paraboolwoningen met een bijzondere woonbeleving, vanzelfsprekend duurzaam en sterk en met veel vorm- en indelingsvrijheid.

92 Publieke en private partijen

Transformatie en focus op de toekomst was ook te zien bij diverse andere partijen. Bijvoorbeeld bij stichting LNP, die op de Provada is omgedoopt tot Het Nieuwbouw Platform. Een paar marktpartijen namen het initiatief om hun nieuwbouw koop- en huuraanbod efficiënt te beheren en distribueren en ruim 10 jaar later is de samenwerking inmiddels uitgegroeid tot 92 publieke en private partijen (ontwikkelaars, ontwikkelde bouwers, beleggers, corporaties, gemeenten en Neprom).

Het Nieuwbouw Platform speelt in op de grote mogelijkheden met data en legt haar focus, naast efficiënt beheer en distributie van nieuwbouwaanbod, op innovatieve data producten. Zo kunnen partners data-producten zoals de herkomstanalyse en de Nieuwbouw MarktAnalyse tool gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe projecten. Of bij het aanbieden van transactiegegevens aan het CBS. Ook al was er geen noodzaak om te veranderen, met deze focus op data is Het Nieuwbouw Platform klaar voor de (data)toekomst. Niet omdat het (nu) moet, wel omdat het kan(sen biedt)!

Het tij kan razendsnel keren

Waarom innoveren er dan nog zoveel partijen niet in onze branche? Met de huidige markt en verwachtingen van de komende jaren, kun je denken dat het niet nodig is om te innoveren. Maar de ervaring leert toch dat het tij zich razendsnel kan keren? Grote tekorten lossen op als sneeuw voor de zon als de vraag ineens wegvalt. Alle analyses ten spijt. En als je stil hebt gezeten, is het risico groot dat je echt te laat bent om het schip te keren…

Vernieuw en innoveer jij ook? En hoe speel jij in op trends en ontwikkelingen om toekomstproof te zijn?



Yvonne van Mierlo is directeur Blauwhoed Studio bij Blauwhoed.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels