Ballast trekt mensen terug uit conflictregio Midden-Oosten
Ballast Nedam evacueert medewerkers uit Irak vanwege de bombardementen op Iraanse doelen. Verder lijken maar weinig Nederlandse bedrijven uit de bouwsector actief in de regio.
Ballast Nedam evacueert medewerkers uit Irak vanwege de bombardementen op Iraanse doelen. Verder lijken maar weinig Nederlandse bedrijven uit de bouwsector actief in de regio.
Binnen een jaar na opening van de parkeergarage in Nieuwegein ontstonden al scheuren rond de ankers van de hellingbanen. De stalen plaatjes die dat moesten ondervangen, waren smal en na vijftien jaar kruip, krimp en andere bewegingen schoof de bovenste hellingbaan er vanaf. Daarna was er geen redden meer aan.
De hellingbaan van de parkeergarage bij het Sint Jorisziekenhuis in Nieuwegein kan eindelijk worden verwijderd. Exact een jaar na de instorting heeft de gemeente het gewijzigde sloopplan van eigenaar Primevest goedgekeurd.
De gevel van een woontoren bij Cartesius Utrecht wordt grotendeels opgemetseld door een robot. In een gestaag tempo brengt Pax de mortel aan en legt er bakstenen in. Desnoods zaagt hij die eerst zelf op maat. Ontwerpers anticiperen er al op en tekenen steeds uitbundiger details.
Rijkswaterstaat koos Ballast Nedam Infra voor de aanpak van zeker één, maar mogelijk drie Zuid-Hollandse snelwegtunnels. Een uniek contract, zegt de opdrachtgever.
Zo'n 14.000 kuub vloeibaar gas per uur kan vanaf 2027 worden overgeslagen op de zeesteiger die Ballast Nedam en Hakkers bouwen in het Duitse Brunsbüttel.
Mocht Schiphol het bouwcontract met Ballast Nedam/TAV ontbinden of niet? Daarover ging het in de rechtszaak over de A-pier, het compleet ontspoorde bouwproject op de luchthaven. Hoe het vonnis ook uitvalt, de zaak zal nog jarenlang voortslepen, zo werd maandag duidelijk in de rechtszaal.
Ballast Nedam en het Turkse TAV waarschuwden Schiphol in 2021 dat de constructie van de A-pier dusdanig instabiel was dat instortingsgevaar dreigde. Een aantal maanden later werden de bouwers van het project gehaald door de luchthaven.
Na eindeloos veel kleinere zaken treffen Schiphol en Ballast/TAV elkaar begin april in de rechtbank over de slepende kwestie van de A-pier. In de aanloop is Ballast/TAV als hoofdaannemer nog veroordeeld tot het betalen van 4,8 miljoen euro aan Bysteel, bouwer van de hoofdstaalconstructie.
Schiphol claimt zeker 184 miljoen euro van Ballast Nedam in het slepende conflict rond de bouw van de A-pier. De bouwer eist op zijn beurt 282 miljoen van de luchthaven.
De zoons van Geert Hurks hadden geen interesse om het 109 jaar oude bouwbedrijf uit Eindhoven te leiden. En dus verkocht de zestigjarige ondernemer zijn bedrijf aan Ballast Nedam. Hurks vertrekt als bestuurder, de naam blijft. "Dat was voor mij een belangrijk uitgangspunt."
Een tussenarrest in de slepende rechtszaak tussen Spie met de bouwer van de A-pier van Schiphol heeft niet de gewenste uitkomst voor de installateur. De aannemingscombinatie rond Ballast Nedam krijgt bijna een half jaar de tijd om te reageren op een nieuw rapport waarmee Spie haar claim van 5,3 miljoen euro onderbouwt.
Ballast Nedam neemt het Eindhovense bouwbedrijf Hurks over. Door de transactie wordt de bouwer uit Nieuwegein de achtste grootste bouwonderneming van Nederland.
Ook onder de paraplu van Ballast Nedam heeft Willems Bouwbedrijf zijn identiteit als Limburgs familiebedrijf overeind weten te houden. De overname biedt nieuwe kansen, maar schaarste aan personeel en netcongestie zijn een sta-in-de-weg voor al te grote groeiambities.
Het aantal procedures over de A-pier overtreft inmiddels de hoeveelheid bepalingen uit het gehate Fidic-contract dat gold op de beladen bouwplaats. Spie voert de troepen aan en stond vorige week voor de zoveelste keer in de rechtszaal. De installateur wil nog 5,7 miljoen euro tegemoetzien van hoofdaannemer Ballast Nedam/TAV.
Op nummer 10 van de Cobouw50 van dit jaar: Ballast Nedam.
Ontwikkelaar De Lelie Vastgoed hoeft vele miljoenen euro's minder te betalen aan aannemer Ballast Nedam om het retentierecht op Galaxy Tower op te heffen.
De Onderzoeksraad Voor Veiligheid maant eigenaren en beheerders van parkeergarages alle tekeningen en berekeningen nog eens goed na te slaan. Bij de garage naast het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein blijken namelijk nooit detailberekeningen te zijn gemaakt van de staalconstructie.