Antea Group
Op nummer 4 van de ingenieursranglijst van de Cobouw50: Antea Group
Op nummer 4 van de ingenieursranglijst van de Cobouw50: Antea Group
Bouwers met Visie (BMV), Bouwgroep Dijkstra Draisma en Thunnissen Groep zijn in de race voor de Cobouw50 Award voor best presterende bouwonderneming van het jaar.
Antea Group Nederland heeft over het afgelopen jaar een winst geboekt van 26,6 miljoen euro. Dat is een stijging van bijna 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Tijdens haar studie diermanagement specialiseerde ze zich in wilde dieren. Nu werkt Mathilde van den Broek als adviseur en coördinator ecologie bij ingenieurs- en adviesbureau Antea Group.
Ingenieursbureau Antea Group zag de omzet en brutowinst in Nederland vorig jaar opnieuw stijgen. Het bedrijf heeft wel last van personeelstekorten.
Wat zorgt voor meer hittestress: een kunstgrasveldje of een tegelpad? Op het Blotevoetenpad van Antea Group kun je het met de sokken uit ervaren.
Banken, opdrachtgevers en bestuurders willen niets meer met Strukton te maken hebben. Tenzij grootaandeelhouder Sanderink op afstand wordt gezet.
Rob van Wingerden, de voormalig BAM-ceo die per 19 mei Strukton gaat leiden, heeft geen ongeschonden blazoen, maar wel een schat aan ervaring om het door Gerard Sanderink in problemen geraakte bedrijf weer in rustiger vaarwater te loodsen.
Een deel van de zwakke bruggen en kades in Amsterdam kan langer mee dan verwacht en hoeft niet hersteld te worden. Dat heeft gevolgen voor de contracten met bouwers.
Het kost een constructeur een jaar rekenwerk, terwijl een algoritme het in een nachtje kan. 'Genetisch ontwerpen' levert uitgekookte ontwerpen op voor tunneltoeritten.
De Infratech zit er op. Het was een feestje van innovatie en ondernemerschap. Maar wat nu? Is er leven na de Infratech? Gaat het roer inderdaad om richting duurzaam en modulair? Cobouw-journalist Thomas van Belzen maakt in deze laatste aflevering van The Fixers op Infratech een laatste rondje langs de velden. "De toekomst? Bouw met bagger."
Honderden, zo niet duizenden zwaar verouderde bruggen, viaducten, duikers, damwanden en kademuren zijn aan vervanging toe de komende jaren. Hoe groot is de opgave precies, en is de infrasector in staat om de problemen aan te pakken? Cobouw-journalist Thomas van Belzen gaat op de Infratech op zoek naar oplossingen en antwoorden. "De Mandelabrug is het topje van de ijsberg."
Infrabouwers moeten de komende jaren aan de bak met enkele grote opgaven. Klimaatverandering en de vervanging van honderden bruggen, viaducten en andere kunstwerken vragen om innovatieve oplossingen. Maar hoe innoveer je terwijl het 'stormt' buiten? Cobouwjournalist Thomas van Belzen gaat op InfraTech op zoek naar antwoorden.
De vorige editie van InfraTech in 2021 moest noodgedwongen in sterk ingekrompen vorm digitaal plaatsvinden vanwege corona. Nu alle beperkingen voorbij zijn mikt de organisatie weer op een reguliere beurs met even veel bezoekers en exposanten als voor de pandemie. InfraTech 2023 vindt plaats van 17 tot en met 20 januari in Rotterdam Ahoy met als thema 'Move Forward'.
Door hoog in te zetten, vergroten we de impact. Als duurzame infrabouwer trekt Strukton graag in een vroeg stadium met opdrachtgevers op, om samen grote stappen te zetten. Dat lukt met de emissieloze bouwplaats voor de Vrije Spoorkruising Dijksgracht, met het eerste circulaire viaduct in de A76 bij Nuth en met veel minder hinder op station Delft Campus.
Ingenieurs- en adviesbureaus beleven goede tijden. Mede door de stikstofcrisis liggen sommige projecten stil, maar dossiers als de energietransitie en klimaatadaptie bieden voldoende compensatie.
Een ligger van hier, een landhoofd van daar, en voor je het weet heb je een nieuw viaduct in elkaar. Zo makkelijk kan circulair bouwen zijn volgens samenwerkende ingenieurs en bouwers. Maar de werkelijkheid is weerbarstig. Soms struikel je op de weg naar een 100 procent circulaire infrasector over ouderwetse contracten en dooddoeners van innovatieschuwe beheerders. "We worstelen nog met het aantonen dat een circulair product gelijkwaardig is."
Hoe moet de bouwsector zich aanpassen aan het nieuwe stikstofscenario, nu natuurvergunningen voor de sloop- en bouwfase weer verplicht zijn? Deze stappen maken een bouwproject wegwijs in de nieuwe spelregels. Die vergen meer geduld van bouwers, maar geen totale bouwstop.