Bij Barendrecht gaat het verkeer sinds half oktober op een andere manier, over nieuwe fly-overs, naar de A15. Vanwege deze aanpassingen neemt het verkeer daar tijdelijk de parallelbaan in plaats van de hoofdrijbaan. “Zo'n verkeerswissel is een tijdelijke of permanente omzetting van het wegverkeer naar andere rijbanen, soms met meerdere tussenstappen”, zegt Projectmanager Infra Hans Nuhn van Croon Eletrotechniek.
Croon voert deze aanpassingen uit in samenwerking met partner Strabag, binnen de V.O.F. CS-A15. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van A-Lanes A15 en maken onderdeel uit van het project verbreding A15 Maasvlakte Vaanplein. CS A15 is binnen het project verantwoordelijk voor alle verkeerstechnische installaties (VTI's) langs de weg als ook van de nieuwe Botlekbrug, en de verkeerskundige technische tunnelinstallaties (VTTI's) van de Botlek- en de Thomassentunnel in het traject. Het gaat om matrixsignaalgevers, dynamische route-informatiesystemen, camerasystemen, lusdetectie, portalen, bijzondere verkeersborden, openbare verlichting, energievoorziening- en communicatienetwerken als ook de besturing van dat alles.
Teamwork
“Het verkeer moet altijd veilig doorgaan; dat maakt aanpassingen complex”, geeft Nuhn aan. Het werk begint met het softwarematig modelleren van de overgang van de oude naar de nieuwe situatie. “In het model krijgen alle matrix signaalgevers, verkeersborden, lussen in het wegdek en eventuele andere systemen op en rond de weg een plek. In de nieuwe situatie krijgen de meeste daarvan een nieuwe plaats en functie. Nieuwe en verplaatste rijbanen vragen om aanpassingen aan de portalen voor matrixsignaalborden en de plaats van de matrixborden op de portalen. Dat moet allemaal fysiek gebeuren én in de software worden aangepast. Voor alle matrixborden moeten alle mogelijke stappen opnieuw geprogrammeerd worden. In de daarvoor benodigde database brengen we de aanpassingen aan en testen we de nieuwe situatie vervolgens uitgebreid virtueel.”
Als de software klaar staat, komt uiteindelijk de fysieke verkeerswissel aan de orde. Nuhn: “Zoals tijdens de eerdere verkeerswissel op 13 oktober, toen zo'n honderdvijftig mensen in veel verschillende teams aan de slag gingen om asfalt, portalen, matrixborden en verkeersborden over te zetten naar de nieuwe situatie. Wij hadden vijf teams, in totaal 25 mensen, actief voor het aanbrengen van lussen, het aanpassen van matrixborden en openbare verlichting, aansluiten en inbedrijfstellen en coördinatie. Helaas kwamen de verkeersborden die 'Just In Time' geleverd zouden worden niet 'Just In Time'. Daardoor schoof de hele planning op, want alles hangt samen. Wij waren van de borden afhankelijk om onze techniek eraan te koppelen. Dankzij flexibiliteit en veel afstemming is het team erin geslaagd om de weg toch op de afgesproken tijd open te stellen. Om maandagmorgen half vijf reed alles weer.”
Tienduizenden aanpassingen
Bij de verkeerswissel van 24 november ging het om een nog veel grotere operatie en databasewissel: 43 wegkantstations (besturingskasten) over veelal zes rijstroken die allemaal verschillende situaties moeten kunnen aangeven. In totaal ging het daarmee om tienduizenden aanpassingen in de software. Nuhn: “Vertragingen op het schema kunnen we ons niet veroorloven. We hebben de beschikbaarheid van materiaal en materieel én van reservemateriaal en -materieel nog extra gecheckt. We werkten met meerdere teams die elkaar in tijd aflosten. Uiteraard wilden we wederom de planning halen – en telkens met minder corrigerende acties. Een verkeersongeval of slecht weer had nog roet in het eten kunnen gooien, maar afgezien daarvan waren wij er helemaal klaar voor.” En deze goede voorbereiding is niet voor niets gebleken: de grootste verkeerswissel ooit in Nederland is zeer succesvol gelopen.