“We zien zo weinig vrouwen in de media, omdat ze vaak nee zeggen”, weet Van Heugten, die als publiciteitsexpert sprak op de bijeenkomst, georganiseerd door Dura Vermeer, BAM en Cobouw. Zij ziet dit fenomeen overigens niet alleen in de bouw. Van alle experts die in de nieuwsmedia worden opgevoerd, is maar 26 procent vrouw. Voor de bouw ligt dat percentage waarschijnlijk lager - Van Heugten schat tussen de negen en zestien procent. "Zonder zichtbaarheid blijven rolmodellen onzichtbaar en verandert er te weinig."
Het aantal vrouwen in de bouw neemt al jaren toe, maar ze blijven ondervertegenwoordigd in de sector. Vorig jaar meldde Cobouw dat hun aantal weliswaar toeneemt, maar dat het nog steeds slechts 12,2 procent bedraagt. Bij steeds meer bedrijven is aandacht voor diversiteit en inclusie, maar alleen daarmee redden ze het niet. Meer vrouwen in de bouw krijgen begint bij de vrouwen die al in de sector werken. “Ze moeten zichtbaarder worden in de media”, aldus Van Heugten.
Bouwvrouw Award
De Cobouw Bouwvrouw Award, die sinds een aantal jaren wordt uitgereikt, speelt een belangrijke rol hierin, lieten de winnaars van de afgelopen jaren weten tijdens de Summit. “Deze Award krijgen maakt wel uit”, zei Dorien Staal van Dura Vermeer, in 2023 gekroond tot bouwvrouw van het jaar. “Er gaan deuren open, je wordt gezien.”
Ook executive director bij BAM Bouw en Techniek Lidewij de Haas, die de award vorig jaar in ontvangst mocht nemen, ervaart dit. Al gaat het haar niet alleen om de zichtbaarheid van de vrouwen in de bouw, maar om die van de gehele bouwsector. “De hele sector moet nog leren om zichzelf zichtbaarder te maken”, gaf zij aan, “want die sector is wel heel belangrijk. We zijn een grote werkgever, maar ook als het gaat om de opgaves waar Nederland voor staat speelt de bouw een belangrijke rol.”
Van Heugten wil vooral ook de vrouwen in de bouw aansporen om op de voorgrond te treden. Vaak zeggen ze in haar ogen nog te vaak ‘nee’ als ze benaderd worden door de media. Vrouwen vragen zich namelijk af hoe hun inhoudelijke bijdrage wordt gebruikt, terwijl mannen een media-optreden veel meer zien als een kans om zich te profileren. “Vrouwen denken vaak: ‘ik hoef niet zo nodig met mijn kop in de media’. Maar om impact te hebben, heb je zichtbaarheid nodig.”
Ruimte
Vrouwen kunnen zelf bijdragen aan verandering in de bouwsector door zichtbaarder te worden, aldus Van Heugten. Maar er is ook een rol weggelegd voor de mannen, vindt ze. Zo weet Van Heugten uit eigen ervaring dat het kan helpen als mannen ruimte maken en vrouwen naar voren schuiven. “In plaats van elkaar als concurrent te zien, kunnen we elkaar versterken. Weet waar de verschillen zitten, schuif anderen naar voren en geef mensen die aarzelen een schop onder de kont.”
De Bouwvrouwen Summit is een evenement voor een selectieve groep vrouwen uit de bouwsector. Van de afgelopen edities van de Cobouw Bouwvrouw Award werden de top tien vrouwen uitgenodigd, aangevuld met gasten die ook niet mocht ontbreken.
Lees ook: